لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

شبکۀ زنان افغانستان: برای زنان در پروسه صلح باید ۵۰ درصد سهم داده شود


شبکه زنان افغانستان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صلح می‌گوید، تا کنون پیشرفت‌های به میان آمده در این پروسه پنهان نگهداشته شده‌است.

ماری اکرمی رئیس این شبکه روز دوشنبه «۰۶ حوت ۱۳۹۷» در یک نشست خبری روی نقش ۵۰ درصدی زنان در پروسه صلح تأکید کرد.

وی گفت:

"زمانی‌که ما می‌گوییم زنان افغانستان نصف نفوس کشور را تشکیل می‌دهند، باید حداقل ۵۰ درصد در تمام بحث‌ها چه در داخل و یا بیرون از افغانستان و یا هم از طرف امریکا است ۵۰ فیصد زنان در آن حضور داشته باشند، بعد از این هیچ معاملۀ پُشت پرده برای افغان‌ها قابل قبول نیست."

این شبکه می‌گوید، هر نوع حرکت که به نام پیشرفت‌های صلح که دستآورد‌های ۱۷ ساله زنان را متضرر بسازد با واکنش تند آن‌ها مواجه می‌گردد.

پیش از این نیز شماری از فعالان زن و مسئولان نهاد‌های جامعه مدنی از حکومت خواسته بودند تا در پروسه صلح برای زنان سهم داده شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که در این اواخر گفتگوهای صلح بیشتر از هر وقت دیگر سریع شده و علاوه بر حکومت افغانستان برخی کشورهای منطقه و جهان نیز در این بخش تلاش می‌کنند.

محمد عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس جمهور در امور منقطوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح می‌گوید، حکومت در گفتگوهای صلح با اقشار مختلف جامعه مشوره کرده و به نقش جامعه مدنی و زنان بی‌توجهی نشده‌است.

آقای داوودزی می‌گوید، در جرگۀ مشورتی صلح حداقل برای زنان ۳۰ درصد سهم داده شده‌است.

محمد عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس جمهور در امور منقطوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح
محمد عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس جمهور در امور منقطوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح

وی گفت:

"در این لویه جرگه حضور و سهم خانم‌ها حداقل ۳۰ درصد می‌باشد و برای این که به همین هدف خود برسیم کمیته خانم‌ها امروز در حال تشکیل است که خانم‌ها در مدیریت با ما سهم دارند."

شبکه زنان افغان در حالی روی مشارکت زنان در پروسه صلح تأکید می‌کنند که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌های طالبان امروز دوشنبه دور پنجم گفتگوهای‌شان را در قطر آغاز می‌کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG