لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

کمیسیون انتخابات: حکومت کمیشنران جدید را بزودی معرفی کند


پس از آنکه لیست ۱۴ تن که بیشترین آرا را از سوی نامزدان ریاست جمهوری برای گزینش در کمیسیون‌های انتخاباتی کسب کرده منتشر شد، حالا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از حکومت می‌خواهد تا هر چه زودتر کمیشنران جدید را معرفی کند.

ذبیح سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در نبود کمیشنران، بخشی از کار‌های کمیسیون و اعلان نتایج نهایی ولایات باقی مانده با مشکلات روبرو بود.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"خواست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اینست که هر چه زودتر کمیشنران جدید معرفی شوند تا بتوانیم نتایج نهایی ولایات باقی مانده را اعلان کنیم و در کنار آن فعالیت‌هایی‌که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و انتخابات ولسی جرگه غزنی می‌شود را به پیش ببرند."

این در حالیست که روز جمعه ۱۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای انتخاب کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی رأی گیری کردند.

سید عصمت الله مل، مولانا محمد عبدالله، محمد قاسم الیاسی، اورنگزیب، مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی، حبیب الرحمن ننگ، محمد یونس طغرا، چمن شاه اعتمادی، محمد ذاکر ذکی، محمد حنیف دانشیار، گیتی، زهره بیان شینواری و سید قطب الدین رویدار از جمله افرادی هستند که بیشترین رأی را از سوی نامزدان ریاست جمهوری کسب کرده‌اند.

رئیس جمهور غنی گفته‌است با در نظر داشت ترکیب قومی و جنسیتی لیست نهایی کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را به زودی اعلام خواهد کرد.

آقای غنی با صدور فرمانی در ۲۳ دلو، قانون انتخابات را تعدیل کرد که بر اساس آن دو رئیس دارالانشا و ۱۲ کمیشنر کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار شدند.

وی این اقدام را پس انتقاد شدید مبنی بر تقلب و تخلف در انتخابات ولسی جرگه روی دست گرفت.

در همین حال شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند که در روند رأی‌دهی به نامزدان جدید کمیسیون‌های انتخاباتی شیاسته سالاری نه بلکه روابط و ائتلاف‌ها بیشتر در نظر گرفته شده‌است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که ممکن چنین گزینش سبب اعمال نفوذ تکت‌های انتخاباتی در کمیسیون‌ها شود.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی می‌گوید:

"اگر انتخاب بر اساس شایستگی صورت می‌گرفت، تشویش ما کمتر می‌بود اما این‌که توافق و سازش قبلی در مورد چهره‌ها بوده سبب نگرانی ما است که ممکن فردا روز تکت‌های انتخاباتی اعمال نفوذ در امور کاری کمیسیون کنند."

این در حالیست که از میان ۸۱ نامزد برای کمیسیون‌های انتخاباتی ۱۵ تن‌شان از سوی نهاد‌های جامعه مدنی مربوط به انتخابات معرفی شده بود که تنها ۲ تن آن‌ها بیشترین رأی کسب کرده‌اند.

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز روز شنبه در یک نشست گفته است که رأی‌گیری برای نامزدان کمیسیون‌های انتخاباتی شفاف بوده، حکومت، احزاب سیاسی و نهاد‌های مدنی توقع دارند تا افراد برنده بتوانند به شفافیت، تطبیق قانون و آرای مردم احترام قایل باشند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG