لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

۱۷ نامزد انتخابات برای انتخاب کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی رأی دادند


هفده نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ...
هفده نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ...

هفده نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای انتخاب کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی رأی گیری کردند.

این نامزدان روز جمعه دهم حوت در ارگ، به برنامه‌ های ۸۱ تن که از سوی احزاب سیاسی و جامعه مدنی مرتبط با انتخابات معرفی شده بودند، گوش دادند و سپس رأی گیری کردند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام جمعه به رادیو آزادی گفت به زودی رئیس جمهور اشرف غنی کسانی را که بیشترین رأی را گرفته‌اند، برای کمیسیون‌های مشخص معرفی می‌کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"رئیس جمهور احتمالاً طی دو سه روز آینده افرادی را که بالاترین آراء را گرفته‌اند، هفت تن را برای کمیسیون مستقل انتخابات، پنج تن را برای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی و دو نفر را برای دارالانشاء های هر دو کمیسیون انتخاباتی معرفی می‌کند. در انتخابات داخلی، آن‌ها مطابق به قانون رئیسان و منشی‌ها را خود شان انتخاب می‌کنند."

برنامه برای گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود اما چون محمد حنیف اتمر و عبداللطیف پدرام دو نامزد ریاست جمهوری در افغانستان نبودند، این برنامه تا جمعه به تعویق افتاد.

در نشست دیروز در ارگ، محمد قاسم حلیمی معین وزارت عدلیه افغانستان، افرادی را که بیشترین رأی نامزدان ریاست جمهوری را کسب کرده‌اند، معرفی کرد. در میان آن‌ها سه تن شان زنان استند:

لوگوی وزارت عدلیه افغانستان
لوگوی وزارت عدلیه افغانستان

"سید عصمت الله مل ۹ رأی، مولانا محمد عبدالله ۹ رأی، محمد قاسم الیاسی ۸ رأی، اورنگزیب ۸ رأی، مسافر قوقندی ۸ رأی، حوا علم نورستانی ۸ رأی، حبیب الرحمن ننگ ۸ رأی، محمد یونس طغرا ۸ رأی، چمن شاه اعتمادی ۸ رأی، محمد ذاکر ذکی ۸ رأی، محمد حنیف دانشیار ۷ رأی، گیتی ۷ رأی، زهره بیان شینواری ۷ رای و سید قطب الدین رویدار ۷ رأی."

رئیس جمهور اشرف غنی با صدور فرمانی در ۲۳ دلو، دو رئیس و ۱۲ کمیشنر کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار کرد.

پس از این اقدام، نگرانی‌ها به میان آمد که برکناری این اعضا روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه سرطان تأثیر بگذارد.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام جمعه به رادیو آزادی گفت که کارهای هر دو کمیسیون انتخاباتی جریان دارد و هیچ تأخیری به میان نیامده‌است.

اقدام اخیر در حالی صورت گرفت که انتخابات ولسی جرگه در ماه میزان، بنابر ادعای تقلب و غیر مسلکی بودن کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی، خیلی مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌است.

سپس ارگ با برکناری ۱۲ کمیشنر و دو رئیس کمیسیون‌های انتخاباتی، روند معرفی نامزدان برای عضویت در دو کمیسیون را از ۲۷ دلو آغاز کرد و پس از سه هفته بالاخره ۱۴ تن با بالا‌ترین رأی حالا معرفی شدند و ظاهراً دو کمیسیون، فقط چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از بی‌سرنوشتی بیرون شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG