لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

حکومت افغانستان ادعا‌های مرگ ملا عمر در این‌کشور را رد می‌کند


ارگ ریاست جمهور افغانستان
ارگ ریاست جمهور افغانستان

حکومت افغانستان ادعا‌های را رد می‌کند که گویا ملا محمد عمر رهبر پیشین و بیانگذار تحریک طالبان، سال‌های اخیر عمر‌ش را در افغانستان سپری کرده و در همین‌جا وفات شده است.

در حالیکه در گزارش تازه نشر شده تحت نام "زنده‌گی مخفی ملا عمر" ادعا شده است که گویا ملا عمر هیچگاه در پاکستان پنهان نشده است، اما حکومت افغانستان می‌گوید که شواهد کافی وجود دارد که ملا عمر در پاکستان زنده‌‌‌‌گی کرده و همانجا نیز مرده است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری

​هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه «۲۰ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی چنین گفت:

"این یک گزارش بی‌اساس، ناقص و خیالی است و تلاش شده که برای طالبان و حامیان‌شان هویت کاذب داده شود، حکومت افغانستان شواهد کافی دارد که ملا محمد عمر در پاکستان بود، در آنجا وفات شده و این موضوع برای جهان یک موضوع آشکار است."

در این گزارش ادعا شده است که ملا محمد عمر رهبر پیشین و بنیانگذار تحریک طالبان زمانی در نزدیکی یک پایگاه آمریکایی در افغانستان زنده‌گی می‌کرد.

این گزارش از سوی مرکز فکری و تحقیق زومیا سنتر امریکایی نشر شده است.

بتی دم هالندی نویسنده گزارش یک ماه پیش کتابی را تحت نام در جستجوی یک دشمن که در بارۀ زنده‌گی پنهان رهبران طالبان نوشته شده، منتشر کرد.

وی در کتاب‌اش نوشته است که نیروهای امریکایی در آن زمان یکبار خانه ملا عمر را تلاشی کردند، اما به باور نویسنده این کتاب وی در اتاق‌های مخفی خانه از چشم آن‌ها پنهان ماند.

خانم دم که روزنامه نگار هالندی است برای نگارش این کتاب پنج سال را صرف تحقیق و مصاحبه با برخی از مقامات پیشین طالبان کرده و حتی او موفق شد با جبار عمری، محافظ نزدیک ملا عمر نیز مصاحبه کند.

ملا محمد عمر بنیان‌گذار تحریک طالبان و رهبر پیشین این گروه پس از حمله ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در امریکا، پنهان شد.

به دنبال آن امریکا برای کشتن او ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود.

به دنبال آن امریکا برای کشتن او ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها ملا محمد عمر در ولسوالی خاکریز کندهار تولد شده است، اما نویسندۀ کتاب زادگاه او را ولسوالی سیوری زابل بیان کرده است.

در سال ۲۰۱۵ مقام‌های افغان اعلان کردند که ملا محمد عمر در یک شفاخانه در کراچی پاکستان به علت مریضی که داشت وفات کرده است، اما زمان دقیق مرگ وی معلوم نشد.

پس از آن طالبان هم مرگ ملا محمد عمر را تأیید کردند.

پس از مرگ ملا محمد عمر، ملا اختر منصور جاگزین او نیز در یک حمله هوایی نیرو‌های امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد، اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده نیز در ابت‌آباد پاکستان کشته شده است، مواردی که اتهامات برعلیه پاکستان مبنی بر اینکه از تروریستان حمایت می‌کند، را تقویت می‌کند.

شهر ایبت آباد، یکسال بعد از مرگ اسامه بن لادن
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00

اما پرسش این‌جاست که با این همه، چرا نویسندۀ کتاب تأکید کرده است که ملا محمد عمر در پاکستان موجود نبوده است؟ نصرالله ستانکزی استاد در پوهنتون کابل و یکی از کارشناسان سیاسی در این باره چنین گفت:

"من فکر می‌کنم که نویسنده خواسته تا یک غوغا را برپا کند، تا به شخصیت مبُدل شود و دیگر این که احتمال دارد افراد استخباراتی پاکستان تبلیغات قوی کرده باشند، احتمال دارد در نتیجۀ این تبلیغات چینین چیزی نوشته شده باشد."

آقای ستانکزی می‌گوید، باید از نویسندۀ کتاب در این باره وضاحت خواسته شود.

در همین حال امرالله صالح رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان این ادعا را یک گزارش تبلیغی خوانده که به‌گفته وی به نحو ادعای همیشگی "ای اس ای" که گویا شورای کویته وجود ندارد را حمایت می‌کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG