لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

خواست جرگه مشورتی صلح افغانستان از گروه طالبان


کنفرانس اعضای جرگه مشورتی صلح در کابل ۶ اپریل ۲۰۱۹
کنفرانس اعضای جرگه مشورتی صلح در کابل ۶ اپریل ۲۰۱۹

رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان می گوید، طالبان باید به باشنده‌گان ساحات تحت کنترول‌شان اجازه اشتراک در این جرگه را بدهند.

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان در نظر دارد تا تمام افغان‌های داخل و خارج کشور در این جرگه حق نماینده‌گی داشته باشند.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، طالبان نیز به عنوان افغان باید از حق اشتراک در این جرگه محروم نشوند.

آقای داوودزی در عین حال از این گروه می خواهد تا باشنده‌گان مناطق تحت کنترول‌ شان‌را از حق نماینده‌گی در لویه جرگه مشورتی صلح محروم نکنند.

آرشیف/ محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح
آرشیف/ محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح

او افزود:

"ولسوالی‌های که تحت کنترول دولت نیستند و زیر کنترول طالبان اند، خواهش و سفارش ما این است که آن‌ها را از نماینده‌گی در لویه جرگه محروم نسازند، هیچ کسی را محروم نسازند، بگذارند که همان مردم مانند ولسوالی‌های دیگر نماینده خود را در جرگه انتخاب کند و آن نماینده هر فکری که داشته باشد ما از فکرش استقبال می‌کنیم."

حکومت افغانستان برای گرفتن مشوره از مردم در باره چهارچوب و میکانیزم صلح با طالبان، لویه جرگه مشورتی را به تاریخ ۹ ثور فرا خوانده است.

این جرگه با اشتراک حدود ۲۵۰۰ تن از سراسر افغانستان برای چهار روز در کابل پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

مسئولان در کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح می‌گویند، سهم زنان در این جرگه حد اقل سی درصد خواهد بود.

نماینده‌گان مردم در شورای ملی، شورا‌های ولایتی، نماینده‌های احزاب سیاسی، جامعه مدنی، هنرمندان و برخی جریان‌های دیگر اعضای جرگۀ مشورتی صلح خواهند بود.

محمد عمر داوودزی می‌گوید، از میان ۲۵۰۰ اشتراک کننده، ۱۷۵۰ تن از ولایات و ۷۵۰ تن از کتگوری‌های مختلف ملی خواهند بود.

هرچند در قانون اساسی از لویه جرگه تعریف شده و برگزاری آن مطابق قانون اساسی در شرایط فعلی به دلیل نبود شورا‌های ولسوالی‌ها مساعد نیست اما محمد عمر داوودزی می‌گوید، لویه جرگۀ پیش‌رو صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد و تنها در باره میکانیزم و راه‌های رسیدن به صلح به حکومت مشوره می‌دهد.

پیش از برگزاری این جرگه قرار است به تاریخ ۱۴ و ۱۵ اپریل نشستی در باره صلح افغانستان در شهر دوحه قطر برگزار شود.

پیش از برگزاری این جرگه قرار است به تاریخ ۱۴ و ۱۵ اپریل نشستی در باره صلح افغانستان در شهر دوحه قطر برگزار شود.

رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در باره این که آیا حکومت در این نشست اشتراک می‌کند یا خیر می گوید، اگر قرار باشد که نشست قطر پیش از برگزاری جرگه برگزار شود، در این باره صحبت‌ها مطرح شده و اما نتایج آن تا حال مشخص نیست.

  • طالبان که تا حال هیچ‌گاه حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان نشده اند، آیا به اشتراک در لویه جرگه مشورتی صلح تمایل دارند و آیا مانع اشتراک باشنده‌گان مناطق تحت کنترول‌شان در آن نخواهند شد؟

هرچند این گروه تا حال به گونه رسمی در این باره ابراز نظر نکرده و اما سید اکبر آغا عضو پیشین این گروه می گوید:

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان

"این جرگه کدام موضوع بزرگ نیست و در حد مشوره است، به نظر من امکان این نیست که طالبان در آن اشتراک کنند و یا هم به افراد ساحات زیر کنترول‌شان اجازه اشتراک را بدهند."

محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید، طالبان به عنوان افغان‌ها نباید از حق نماینده‌گی در این جرگه محروم شوند اما در باره این که آیا از این گروه دعوت رسمی خواهد شد یا نه می‌گوید، این موضوع سیاسی است و در باره آن بعداً صحبت خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG