لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

کمیسیون شکایات: نتایج انتخابات ولایات باقی مانده تا دو هفته نهایی می‌شود


آرشیف یک مرد معیوب در حال رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت جوزجان. October 20 2018
آرشیف یک مرد معیوب در حال رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت جوزجان. October 20 2018

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید، احتمالاً تا دو هفته دیگر نتایج انتخابات ولایت‌های باقی مانده به شمول کابل نهایی خواهند شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید، دو ثلث اعضای جدید ولسی جرگه پیش از این اعلان شده و اگر حکومت بخواهد شاید بتواند بر اساس قانون، شورای ملی جدید را افتتاح کند.

محمد قاسم الیاسی منشی این کمیسیون روز جمعه به رادیو آزادی گفت، اگر حکومت منتظر اعلان نتایج تمام ولایت‌ها است، این نتایج ممکن تا دو هفته دیگر نهایی شود.

به گفته آقای الیاسی کار بالای نتایج انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل از روز شنبه به این‌سو آغاز شده و ممکن تا دو هفته دیگر طول بکشد.

وی افزود:

"حوزه کوچی‌ها باقی مانده که شاید یکشنبه یا دوشنبه نهایی شود، پکتیا هم رو به اتمام است شاید روز شنبه فرستاده شود، کندز، بغلان و میدان وردک باقی مانده که تا اخیر هفته آینده بدون از کابل سایر حوزه‌ها نهایی خواهد شد."

انتظار می‌رفت رئیس جمهور افغانستان یک و نیم ماه پیش یعنی در پانزدهم حوت دور هفدهم شورای ملی را با ترکیب جدید اعضای ولسی جرگه افتتاح کند.

اما به دلیل اعلان نشدن نتایج نهایی تمام ولایت‌ها تا حال افغانستان فاقد قوه مقننه است.

انتخابات ولسی جرگه این کشور در اواخر ماه میزان سال گذشته هجری شمسی برگزار شد و حکومت افغانستان به دنبال ادعا‌های تقلب گسترده در این انتخابات قانون انتخابات را تعدیل کرد.

به دنبال تعدیل این قانون اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخابات عزل و ممنوع الخروج اعلان شدند.

اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به ضعف مدیریت و سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی متهم اند.

حالا که حدود یک ماه از آغاز کار اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی سپری شده، اعضای جدید نیز تا حال موفق به اعلان نتایج نهایی انتخابات ماه میزان نشده اند.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان انتظار دارد تا کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج ولایت‌های باقی مانده را نهایی کنند تا حکومت دور هفدهم شورای ملی را با ترکیب جدید افتتاح کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه ۳۰ حمل ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت:

آرشیف، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل.
آرشیف، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل.

"نتایج شماری از ولایت‌ها تا هنوز اعلان نشده، امیدواریم که کمیسیون انتخابات هر چه زودتر آنرا اعلان کند تا ما بتوانیم پارلمان جدید را با ترکیب جدید اعلان کنیم."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته هر زمانی که کمیسیون شکایات انتخاباتی نتایج ولایت‌های باقی مانده را بفرستد، به زودترین فرصت اعلان خواهد شد.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی هم‌چنان از کمیسیون شکایات خواسته تا هر چه زودتر نتایج ولایت‌های باقی مانده را نهایی سازد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG