لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

وال ستریت ژورنال: اشرف غنی خواهان ازسرگیری پروسه صلح به رهبری کابل است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • واشنگتن پُست

"بحث صلح میان ۳۲۰۰ نماینده در یک جو سیاسی در کابل گشایش یافت."

این، عنوان یک مطلب روزنامۀ واشنگتن پُست است.

روزنامه نوشته است، این افراد برای ایجاد اجماع روی پروسه صلح در لویه جرگه مشورتی صلح گردهم آمده‌اند.

اما به نوشتۀ واشنگتن پُست، چانس موفقیت این جرگه پس از آن کم شد که گفتگو‌های بین‌الافغانی یک هیئت کابل و طالبان در قطر برگزار نشد و شماری از چهره‌های سیاسی هم جرگه را تحریم کردند.

ارگ از طالبان نیز خواسته بود تا در جرگه شرکت کنند، اما این گروه دوشنبه در یک اعلامیه گفت، در دسیسه‌های دشمن زیر نام جرگه سهم گرفته نشود.

روزنامه می‌نویسد، اکثر ۹۰۰ تن از اشتراک کننده‌های زن جرگه به شدت طرفدار صلحی هستند که حقوق و آزادی‌های شان را تضمین کند.

به نوشتۀ روزنامه، زهرا جویای ۲۶ ساله یک اشتراک کننده جرگه باور دارد که زنان آزادی بدون قید و شرط می‌خواهند و این‌که از سوی اداره امر به معروف و نهی از منکر تحت نظارت قرار نگیرند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال نیز به آغاز لویه جرگه مشورتی صلح توجه کرده است.

روزنامه می‌نویسد، امینه حسن‌پور یکی از اشتراک کننده‌ها، سخنرانی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نخستین روز جرگه را ستوده‌است.

روزنامه به نقل از این بانوی ۴۲ ساله نوشته است، گردهم آوردن هزاران افغان از سرتاسر افغانستان زیر یک سقف، فرصتی است برای دفاع از حقوق تمامی افغان‌ها.

به نوشتۀ روزنامه، حسن‌پور باشندۀ ولایت بامیان، هم‌چنان برگزاری این جرگه را فرصتی برای برجسته ساختن دستآورد‌های ۱۸ سالۀ افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان دانسته است.

هدف اصلی راه اندازی لویه جرگه مشورتی صلح مشوره‌دهی به حکومت افغانستان در مورد ایجاد چهارچوب گفتگو با طالبان است.

روزنامه می‌نویسد، رئیس جمهور غنی امیدوار‌ است که پروسۀ صلح به رهبری کابل از سر گرفته شود.

اما به نوشتۀ روزنامه، این امیدواری‌ آقای غنی پیشاپیش زیر سایۀ سیاست‌های انتخاباتی و تلاش او جهت ماندن برای یک دورۀ پنج ساله دیگر در قدرت قرار گرفته است.

روزنامه در ادامه نوشته است، هنگامی که جریان سخنرانی آقای غنی در جرگه به گونه زنده از تلویزیون ملی پخش می‌شد، یک عکس عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شریکش در حکومت وحدت ملی در عقبش وجود داشت.

به نوشتۀ روزنامه، ناسازگاری آشکار این بود که آقای عبدالله و شمار دیگری از چهره‌های برجسته سیاسی به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی پیشین آقای غنی، این جرگه را تحریم کرده‌اند و آنرا گردهمایی انتخاباتی او دانسته‌اند.

اما آقای غنی در مراسم گشایش جرگه این ادعا را رد کرد.

XS
SM
MD
LG