لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

برای پایان یافتن تنش‌ها در مجلس نماینده‌گان "دولت پا در میانی می‌کند"


تالار جلسات عمومی ولسی جرگه افغانستان/ VOA
تالار جلسات عمومی ولسی جرگه افغانستان/ VOA

برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، دولت برای حل تنش‌های به میان آمده بر سر تعیین رئیس این جرگه، پا در میانی می‌کند.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند، روز شنبه فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی به این مجلس آمد و با برخی از اعضای ولسی جرگه دیدار کرده‌است.

آرشیف/ فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی
آرشیف/ فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی

بلقیس روشن نماینده مردم فراه در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، آقای وردک از آدرس حکومت به هدف میانجیگری برای حل تنش‌های به میان آمده بر سر تعیین رئیس ولسی جرگه آمده بود:

"امروز ساعت‌های ۹ صبح فاروق وردک آمده بود به خاطر منار جام نماینده‌های زون غرب یک جلسه داشتند در آن اشتراک نکرد فقط در جا‌های پنهانی با شماری از نماینده‌گان دیدار کرد و بدون نتیجه جلسه در تالار ختم شد، طبعاً به هدف میانجیگری آمده بود چون در جلسه تالار نیامده بود در اتاق‌های مخفیانه به دور از چشم دیگر وکلا دیدار کرد."

تماس رادیو آزادی با فاروق وردک برقرار شد اما آقای وردک در این باره ابراز نظر نکرد.

  • ارگ ریاست جمهوری هم تا حال در این باره ابراز نظر نکرده که آیا به راستی حکومت میانجیگری برای حل تنش‌های به میان آمده در ولسی جرگه را آغاز کرده‌است یا نه؟

هشت روز پیش به دنبال رای گیری دور دوم برای گزینش رئیس مجلس نماینده‌گان، رئیس موقت جرگه میر رحمان رحمانی را به عنوان رئیس اعلام کرد.

میر رحمان رحمانی عضو ولسی جرگه افغانستان
میر رحمان رحمانی عضو ولسی جرگه افغانستان

در آن روز، رئیس مؤقت پیش از آغاز انتخابات اعلام کرد که در تالار ۲۴۷ تن حضور دارند و رای اکثریت ۱۲۴ رای می‌شود.

اما پس از انتخابات رئیس جلسه اعلان کرد که ۲۴۴ تن از اعضای ولسی جرگه رای دادند و رحمانی از این میان ۱۲۳ رای گرفت و همچنان کمال ناصر اصولی ۵۵ رای به دست آورد.

آقای اصولی رقیب آقای رحمانی مدعی است که رحمانی پنجاه درصد بر علاوه یک رای را که ۱۲۴ رای می‌شود به دست نیاورده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

از انتخابات دور دوم اعضای ولسی جرگه هشت روز گذشته و حالا نماینده‌گان طرفدار میر رحمان رحمانی می‌گویند، آقای رحمانی ۱۲۴ رای را نیز به دست آورده‌است.

اما رای یک صد و بیست و چهارم در داخل تالار مورد منازعه است، کمال ناصر اصولی می‌گوید، این رای به دلیل این که یک نقطه اضافی در آن گذاشته شده باطل است:

"کمیته بیست و هفت نفری فیصله کرد و فیصله‌شان این بود که یک رای که باطل اعلان شده و بالای آن رای، رای گیری صورت گیرد، اصول وظایف داخلی می‌گوید که رای گیری برای انتخاب رئیس سری است اما طرف مقابل رای گیری سری را قبول ندارند."

اما طرفداران میر رحمان رحمانی این رای را باطل نمی‌دانند و می‌گویند، به ادامه تنش نیاز نیست چون آقای رحمانی رئیس ولسی جرگه انتخاب شده‌است.

خان آغا رضایی یکی از اعضای ولسی جرگه:

"حرف ما این است که سه مرحله را پشت سر گذشتاندیم اما دوست‌ها انتقاد دارند هنوز هم، به نظر من قضیه ختم است و ضرورت به هیچ مورد نیست."

از سوی دیگر برخی از اعضای ولسی جرگه که شمار‌شان نزدیک به ده تن می‌رسد، مدعی اند که طولانی شدن تنش‌ها در ولسی جرگه راه را به معاملات پولی هموار کرده‌است.

مریم سما یکی از این اعضا به رادیو آزادی می‌گوید، برخی اعضای جرگه تنش‌ها را به درازا می‌کشانند تا از این طریق معاملات پولی انجام دهند:

مریم سما عضو ولسی جرگه افغانستان
مریم سما عضو ولسی جرگه افغانستان

"اسناد مشخص تا حال در این باره وجود ندارد اما شواهدی زیادی یعنی کسانی که شاهد این قضیه اند یا هم پول برای‌شان پیشنهاد شده وجود دارند، سعی بر این می‌شود که بیشتر تصامیم از داخل تالار به بیرون برده شود یعنی به جرگه‌های کوچک قومی یا معاملاتی که در آن صورت می‌گیرد."

این اعضای ولسی جرگه روز شنبه به خبرنگاران اعلام کردند که تا زمان تعیین رئیس جدید دیگر به داخل تالار حضور نخواهند یافت.

این نماینده‌گان می گویند، تا آن زمان در بیرون تالار و در جای که خبرنگاران حضور دارند، حضور خواهند یافت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG