لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

مقامات افغان و پاکستان روی بهبود روابط دو کشور و روند صلح گفتگو کردند


سهیل محمود معین سیاسی وزارت خارجۀ پاکستان (راست) حین مصافحه با ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در اسلام‌آباد. June 10 2019
سهیل محمود معین سیاسی وزارت خارجۀ پاکستان (راست) حین مصافحه با ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در اسلام‌آباد. June 10 2019

پاکستان، جایی‌که به باور کابل، در آن بار‌ها حمله‌های مرگبار در افغانستان سازمان‌دهی شده، دوشنبه میزبان نشست مرور برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبسته‌گی بود.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در حساب تویتر خود نوشته است، ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان رهبری هیئت افغانی و سهیل محمود، معین سیاسی وزارت خارجۀ پاکستان ریاست هیئت این کشور را در این نشست به عهده داشتند.

وزارت خارجۀ افغانستان در یک خبرنامه گفته است، بهبود روابط دو کشور و روند صلح از مسایل مورد بحث زمان و محمود بود.

علی امیری، استاد پوهنتون و تحلیلگر مسایل سیاسی در کابل باور دارد که این سفر هیئت افغانستان به پاکستان از سفر‌های مشابه در گذشته متفاوت نیست.

آقای امیری افزود: "پاکستان موضع خود را تقویت کرده‌است، ابزار فشار بیشتر پیدا کرده‌است، افغانستان را با مشکلات و درد سرهای زیاد مواجه ساخته است، اما افغانستان ازین فشار‌ها درس لازم نگرفته است. فعلاً هم هیئت افغانی تقریباً با دست خالی و موضع تکراری به پاکستان رفته است."

مبارزه با تروریزم، کاهش خشونت و گفتگو‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها از موارد کلیدی برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبسته‌گی خوانده شده‌اند.

این برنامه در ماه می سال ۲۰۱۸ ایجاد شد.

هیئت افغانستان دوشنبه برای اشتراک در نخستین نشست مرور برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبسته‌گی به شهر اسلام‌آباد رسید.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده‌است که سفر برنامه‌ریزی شدۀ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به پاکستان نیز یکی از مسایل مورد بحث میان ادریس زمان و سهیل محمود بود.

قرار است آقای غنی در بیست و هفتم ماه روان میلادی به پاکستان برود.

او سه‌شنبه گذشته، چهارم جون در کابل ابراز امیدواری کرد که این سفر صفحۀ نو تاریخی را میان کابل و اسلام‌آباد بگشاید.

آقای غنی افزود: "باید به دقت پیش برویم که به یک نقشۀ راه عملی دست یابیم و جنبه‌های تطبیقی‌اش برای ملت‌های افغانستان و پاکستان قابل اعتماد باشد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با عمران خان صدراعظم پاکستان در شهر مکه. May 31 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با عمران خان صدراعظم پاکستان در شهر مکه. May 31 2019

آقای غنی گفت، پس از ملاقاتش با عمران خان، صدراعظم پاکستان در سی و یکم ماه می در حاشیۀ اجلاس سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی روی سفرش به پاکستان توافق حاصل شد.

دیدار رو در روی غنی و خان نشانۀ تازۀ از کاهش تنش‌ها میان دو کشور همسایه خوانده شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان از دیدار دو رهبر استقبال کرد.

او ساعاتی پس از این دیدار گفت: "بهبود یافتن روابط افغانستان و پاکستان برای دست‌یابی، تطبیق و سرمایه‌گذاری روی فرصت‌ها برای اتصال منطقه‌ای، ادغام و توسعه مهم است."

حکومت افغانستان از دیر زمان به این‌سو پاکستان را به پناه دادن به جنگجویان طالبان که حمله‌ها را در افغانستان انجام می‌دهند، متهم کرده‌است.

اما پاکستان همواره این اتهام را بی‌اساس خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG