لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

نگرانی‌ها از افزایش فعالیت داعش در شرق افغانستان


فعالیت‌های داعش در شرق افغانستان مخصوصاً در کنر در حال افزایش است و غیرنظامیان از آن متضرر می‌شوند.

نصرالله خان یک بزرگ قومی ولایت کنر دیشب به رادیو آزادی گفت، مردم عام مجبور اند از ترس جنگ جاری میان طالبان و داعش خانه‌های‌شان را ترک کرده و به محلات امن فرار کنند.

وی گفت: "مردم چنان در مناطق خود گیر مانده بودند که به شهرها برآمده نمی‌توانستند. به این معنی نیست که داعش یا طالبان یا طرفداران دولت بودند بلکه مردم عادی بودند. همه چیز آن‌ها ماند. حال که باز هم جنگ می‌آید باز هم بی‌جا خواهند شد. برای آن‌ها نه کسی کمپ ساخت و نه هم امکاناتی برای‌شان فراهم شد."

به گفته نصرالله خان سال گذشته نیز در اثر جنگ‌های داعش و طالبان در منطقه حدود سه هزار باشندۀ کنر خانه‌های‌ شان را ترک کرده و بی‌جا شدند.

بر اساس معلومات رادیو آزادی، داعش در ولسوالی‌های چپه دره، نورگل، سوکی، وته پور و شمار دیگر از مناطق کنر فعالیت دارد.

نصرالله خان بزرگ قومی کنر می‌گوید داعش حال مناطقی را گرفته است که قبلاً طالبان در آن فعالیت داشتند.

وی افزود: "در جریان پنج - شش ماه کونرگل، بدیل و دیوه گل را که مناطق بزرگ هستند داعش گرفته است. از دیروز به این‌طرف تحرکاتی از سوی طالبان صورت گرفته است، یک ریش سفید ساکن چپه دره برایم گفت از شام یکشنبه به این‌طرف جنگ آغاز شده‌است."

همسایه کنر یعنی نورستان شاهد فعالیت‌های داعش نیست ولی تنها مناطقی این ولایت که با چپه دره کنر همسرحد اند مورد تهدید قرار دارند.

از سوی دیگر ذبیح الله زمری یک بزرگ قومی ولایت ننگرهار و عضو پیشین شورای ولایتی این ولایت می‌گوید با وجودیکه داعش در ننگرهار با قوت گذشته‌اش باقی نیست ولی بعضی مناطق دور دست ننگرهار را با تهدید مواجه ساخته است.

وی افزود: داعش در چپرهار، شیرزاد، خوگیانی، پچیراگام و توره بوره که در همان استقامت قرار دارد، با طالبان در جنگ است. آن‌ها توان جنگ با حکومت را ندارند."

بزرگان قومی ولایات شرقی افغانستان در حالی از افزایش فعالیت‌های داعش ابراز نگرانی کرده‌اند که مقامات ارشد نظامی امریکا نیز نگرانی شانرا از این ناحیه ابراز داشته‌اند.

جنرال فرانک مکنزی رئیس سنتکام یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه هفته گذشته گفت که گروه دولت اسلامی یا داعش قصد دارد بر ایالات متحده حمله کند.

اما او گفته است، تا زمانی که فشار بر این گروه را حفظ کنند، دست یافتن داعش به هدفش دشوار خواهد بود.

مکنزی به گونۀ مشخص از شرق افغانستان یاد کرده، جایی‌که داعش در آنجا پناهگاه‌ها دارد.

زبیر عارف سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت، در نقاط مختلف افغانستان مخصوصاً در شرق عملیات‌های را به هدف سرکوب داعش آغاز کرده‌اند.

آرشیف، عملیات نظامی اردوی افغانستان علیه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار. April 11, 2017
آرشیف، عملیات نظامی اردوی افغانستان علیه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار. April 11, 2017

وی می‎گوید: "عملیات‌های ما علیه آن‌ها ادامه دارد. عملیات‌های شبانه هم اند، نیروهای هوایی هم عملیات می‌کنند. در ده روز گذشته شماری زیادی از آنها به شمول چند قوماندان‌شان در کنر سرکوب شدند، نیروهای امنیتی به عملیات‌های خود ادامه خواهند داد."

به گفته آقای عارف داعش در کندهار، زابل و هم‌چنان در شمال افغانستان شکست خورده‌است.

شاخه خراسان داعش در افغانستان فعالیت دارد که مسئولیت چندین حمله خونین چند سال گذشته را به دوش گرفته است که در در آن ده‌ها فرد ملکی کشته شده‌اند.

با وصف پرتاب مادر بمب بالای پناهگاه‌های داعش در ننگرهار در نزدهم اپریل سال ۲۰۱۷ و کشته شدن شماری از رهبران این گروه، تا هنوز داعش در افغانستان سرکوب نشده‌است.

XS
SM
MD
LG