لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

ترمپ از وضع تحریم‌های تازه بر ایران هشدار داد


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که تحریم‌های اقتصادی جدید بر ایران وضع می‌کند تا این کشور به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

هشدار تازۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به ایران یک روز پس از آن می آید که او گفت، فقط ده دقیقه پیش از انجام حمله‌ها بر اهدافی در خاک ایران از تصمیم خود بازگشت.

سرنگونی یک طیارۀ بی‌سرنشین ۱۶۰ میلیون دالری امریکا به روز پنج‌شنبه، بیستم جون، توسط ایران سبب شد که ترمپ فرمان حمله بر چند هدف از جمله مراکز رادار ایران را صادر کند.

ترمپ روز شنبه، بیست و دوم جون، در قصر سفید به خبرنگاران گفت، نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند: "ایران اکنون در نابسمانی اقتصادی به سر می‌برد. درست از دوزخ می‌گذرد. تحریم‌ها این کشور را سخت ضربه زده‌است. تحریم‌های جدید هم بر آن وضع می‌شود. بسیار زیاد. آنقدر زیاد که، باورش را هم نکند."

جنجال تازه برسر سقوط طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی گلوبال هاوک در منطقه بالا گرفت.

صبح پنجشنبه، ایران اعلام کرد که این طیارۀ امریکایی را در حریم هوایی‌اش سرنگون کرد.

اما، اردوی امریکا گفت که این طیارۀ بی‌سرنشین در فضای بین‌المللی برفراز تنگۀ هرمز در پرواز بود.

ایران: یک خطای نظامی دشمن، به ویژه امریکا، شبیه به شلیک بر یک انبار باروت است که ایالات متحده و منافع آنرا نشانه می‌گیرد و منطقه را آتش می‌زند.

ترمپ به خبرنگاران گفت که پس از آن از تصمیم خود به حمله بر ایران بازگشت که برایش گفته شد در جریان این حمله‌ها ممکن است تا به ۱۵۰ ایرانی کشته شوند.

وی گفت: "دوستان زیادی دارم که ایرانی هستند. نمی‌خواهم ۱۵۰ ایرانی را بکشم. من آن را درک می‌کنم. اصلاً نمی‌خواهم ۱۵۰ تن یا چیزِ کشته شود، مگر این‌که کاملاً ضروری باشد."

اما، ترمپ گفت که گزینۀ نظامی هم به عنوان یک احتمال روی میز است.

او افزود: اگر رهبران ایران بدرفتاری کنند با پیامدی ناگواری رو به رو می‌شوند.

اما ترمپ گفت: "اگر ایران بخواهد بار دیگر یک ملت ثروتمند و مرفه شود، خواهیم گفت:"بیایید ایران را بار دیگر با عظمت سازیم."

ایران هم ظاهراً کوتاه نیامده و گفته است که اگر مورد حمله قرار گیرد "پاسخ تاریخی" خواهد داد. این را خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به نقل از ابوالفضل شکارچی سخنگوی قوای مسلح ایران دیروز شنبه، بیست و دوم جون، گزارش داد.

ابوالفضل شکارچی سخنگوی قوای مسلح ایران
ابوالفضل شکارچی سخنگوی قوای مسلح ایران

شکارچی افزوده است: "یک خطای نظامی دشمن، به ویژه از سوی ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن، شبیه به شلیک بر یک انبار باروت است که ایالات متحده و منافع آنرا نشانه می‌گیرد و منطقه را آتش می‌زند."

پیش از این، واشنگتن تهران را به انجام حمله‌های تازه بر چند نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز به شمول دو نفتکش در آب‌های خلیج عمان در سیزدهم ماه جون متهم کرده است.

اما، تهران هر نوع دخالت در این حمله‌ها را رد کرده است.

تشدید تنش میان واشنگتن و تهران نگرانی هایی را به همراه داشته است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از حزب دموکرات روز پنجشنبه، بیستم جون، ضمن خطرناک توصیف کردن اوضاع خواهان کاهش تنش‌ها شد.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد در ژنو هم گفته است که، انتونیو گوترش منشی عمومی این سازمان هم عمقیاً نگران است و اینکه، از طرف‌ها خواسته تا آرامش شان را نگهدارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG