لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

کاهش ۹۰ درصدی تلفات باشنده‌های کابل در بهار امسال


شماری از باشنده‌های کابل که در اثر یک انفجار در داخل یک مسجد زخمی شدند. May 24, 2019
شماری از باشنده‌های کابل که در اثر یک انفجار در داخل یک مسجد زخمی شدند. May 24, 2019

کابل پُر نفوس‌ترین ولایت افغانستان که در گذشته شاهد حملات خونین بود، در بهار امسال شاهد کاهش ۹۰ درصدی تلفات حملات تروریستی بوده‌است.

رهبری سکتور امنیتی افغانستان در جلسه دیروز یکشنبه ۹ سرطان از این کاهش ۹۰ درصدی خبر داد.

در اعلامیه شورای امنیت ملی افغانستان آمده‌است که در بهار امسال در کابل ۴۰ تن کشته شده‌اند در حالی‌که سال گذشته در همین مدت ۴۲۲ تن کشته شده بودند.

کبیر حقمل سخنگوی این شورا در صحبت با رادیو آزادی از عوامل این کاهش در تلفات ملکی سخن گفت: در اثر جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی، عملیات‌های اوپراتیفی، دستگیری گروه‌ها و اشخاص مخرب و بهبود احضارات امنیتی امسال خوشبختانه نظر به سال گذشته امنیت شهر کابل بهبود یافته و تلفات نسبت به سال گذشته بالاتر از ۹۰ درصد پایین آمده‌است. این نشان دهنده آن است که فعالیت‌های نیروهای امنیتی افغان مؤثر بوده و نتیجه داده‌است.

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که تلاش‌ها را برای تقویت بخش‌های کشفی و استخباراتی هم ادامه می‌دهند.

تحلیلگران امور نظامی در گذشته بخش‌های کشفی و نظامی قوای امنیتی افغان را مورد انتقاد قرار می‌دادند که گویا به سبب فعالیت‌های ضعیف، در جلوگیری از حملات تروریستی ناکام بوده‌اند.

عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت مردم ملکی به رادیو آزادی گفت، آن‌ها نیز کاهش قابل ملاحظه را در تلفات ملکی در کابل احساس می‌کنند وتأکید کرد که برای تقویت امنیت مردم عام اقدامات بیشتر صورت گیرد.

وی گفت: "وقتی‌که ما دادخواهی می‌کنیم و رسانه‌ها از تلفات افراد ملکی گزارش می‌دهند مؤثر است. شما شاهد بوده‌اید که بعد از چهار و نیم سال رئیس جمهور افغانستان مکرراً فرامین را صادر کرد که تلفات ملکی قابل قبول نیست، موضوع جدی گرفته شده‌است و این باعث شد که بالای پالیسی مخالفین مسلح هم تأثیر کند."

ولی آقای تسل نگرانی دارد که با کم شدن حملات انتحاری و تروریستی در شهرها، هنوزهم حملات هوایی تهدید جدی را برای مردم عام ایجاد کرده‌است.

شماری زیاد از نهادهای ملی و بین‌المللی از جوانب مختلف درگیر جنگ در افغانستان بار بار خواسته اند از متضرر شدن افراد ملکی در جنگ جلوگیری کنند.

کاروان نیروهای خارجی به تاریخ May 31, 2019 در منطقه یکه توت شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت
کاروان نیروهای خارجی به تاریخ May 31, 2019 در منطقه یکه توت شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، در سه ماه اول سال‌جاری شاهد کاهش ۷۶ درصدی شمار تلفات ملکی در افغانستان اند ولی هنوز هم مردم این کشور با تهدیدات امنیتی مواجه می‌باشند.

یوناما جنگ‌های رو در رو، انفجار ماین‌ها، حملات هوایی و قتل‌های هدفمند را تهدید جدی برای مردم ملکی در افغانستان خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG