لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

یوناما: مخالفان مسلح غیر نظامیان را در کابل عمداً هدف قرار داده‌اند


موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی که در سرک دارالامان شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت. June 3, 2019
موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی که در سرک دارالامان شهر کابل هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت. June 3, 2019

سازمان ملل‌متحد از ادامه جنگ و تلفات غیر نظامیان در افغانستان یکبار دیگر ابراز نگرانی کرده از اطراف درگیر جنگ می‌خواهد که مکلفیت‌های خود را به ارتباط حفاظت افراد ملکی ادا کنند.

اعلامیه یوناما یا دفتر هیئت معاونت ملل‌متحد در افغانستان به خصوص مخالفین مسلح دولت را متهم می‌کند که در ماه مبارک رمضان افراد ملکی را عمداً و آگاهانه هدف قرار داده‌اند.

یوناما می‌افزاید که مخالفان مسلح دولت در این حملات خود عمدتاً از مواد انفجاری تعبیه شده کار گرفته اند که در نتیجه تنها در کابل به صد نفر تلفات وارد شده‌است.

دفتر ملل‌متحد در افغانستان از مخالفین مسلح دولت می‌خواهد که حملات خود بر افراد ملکی را متوقف سازند.

در اعلامیه از قول تدامیچی یاماموتو نماینده خاص ملل‌متحد در افغانستان گفته شده‌است که چنین حملات بر افراد ملکی جرایم جنگی و حتی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

او می‌گوید که اطراف درگیر جنگ هیچ توجیه برای چنین حملات ندارند و افراد ملکی هرگز نباید هدف قرار گیرند.

اعلامیه یوناما می‌افزاید که یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که در حملات مخالفین مسلح دولت در ماه رمضان خصوصاً در کابل افراد ملکی هدف قرار گرفته اند. ملل‌متحد به حمله هژدهم ثور بر کارمندان مؤسسه غیر دولتی کاونتر پارت در کابل، ترور مولوی سمیع‌الله ریحان در یکی از مساجد پایتخت، حملات به کارمندان وزارت حج و اوقاف، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و حمله بر محصلین شیعه در کابل اشاره می‌کند.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص ملل‌متحد در افغانستان می‌گوید که وی این حملات عمدی بر افراد ملکی را که بیانگر گسترش ترس و وحشت است، محکوم می‌کند.

سهیل شاهین سخنگوی گروه سیاسی طالبان در قطر شب گذشته به رادیو آزادی نوشته است که تلفات برخاسته از حملات داعش و حملات شبانه به‌گفته وی اداره کابل به آنان ارتباط ندارد.

این گروه قبل از این هم بیشتر گزارش‌های یوناما را یک‌طرفه خوانده بود.

او می‌گوید که این حملات باعث سلب مشروعیت عاملان آن می‌شود و آن‌ها را از هر گونه ادعای نماینده‌گی از مردم افغانستان محروم می‎سازد.

نماینده خاص ملل‌متحد در افغانستان از اطراف درگیر جنگ می‌خواهد تا برای حفاظت از افراد ملکی به مکلفیت‌های‌شان در مطابقت با قانون بین‌المللی احترام بگذارند.

از سوی دیگر گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی نیز از اطراف درگیر جنگ خواست تا به حفظ جان و مال غیر نظامیان توجه کنند.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه به رادیو آزادی گفت: "یکبار دیگر از همۀ اطراف درگیر جداً تقاضا می‌کنیم که لطفاً از هر نوع عملیاتی‌که به مردم ملکی آسیب می‌رساند یا افراد ملکی در آن کشته می‌شوند از آن خودداری کنید، اگر انفجار باشد، حملات، عملیات شب‌هنگام یا بمباردمان هوایی، در همۀ این‌ها از بسیار احتیاط کار گرفته شود و افراد ملکی نباید اذیت شوند و بگذارید غیر نظامیان زنده‌گی آرام داشته باشند."

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی در این اواخر اعلان کرد که در ماه می گذشته ۵۲۹ نفر در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند و تلفات در ماه می نسبت به ماه قبلی دو برابر افزایش داشته است.

تعمیر مؤسسه کاونتر پارت در کابل که بعد از حمله مهاجمان مسلح گروه طالبان قسماً تخریب شده‌است.

حکومت افغانستان به طالبان در ماه مبارک رمضان آتش‌بس پیشنهاد کرد، ولی پذیرفته نشد.

رمضان امسال یکی از مرگبارترین ماه‌ها برای افغانستان بود.

همزمان با ادامه گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر جنگ و درگیری‌ها در افغانستان شدت یافته ‌است.

XS
SM
MD
LG