لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

ارگ: پس از اول سپتمبر گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد


ارگ، قصر ریاست جمهوری افغانستان
ارگ، قصر ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید، مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر در جهت مثبت در حرکت است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری گفت، حکومت از جزئیات این گفتگوها در جریان است و نظارت جدی بر آن دارند.

دور هفتم مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در دوحه قطر پس از یک وقفه دو روزه به روز سه شنبه از سر گرفته شد.

آقای صدیقی روز سه شنبه «۱۸ سرطان ۱۳۹۸» در یک نشست خبری در کابل با ابراز امیدواری در مورد اینکه طرفین پیش از اول سپتمبر تفاهمنامه ابتدایی را موافقه کنند که به‌گفته وی در نتیجه آن زمینه آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها به میان آید، می‌افزاید: ​"بدون شک حکومت افغانستان از جزئیات تمام مراحل این گفتگو ها آگاه است، به باور ما گفتگو ها در جهت مثبت در حرکت است، امیدواریم در نتیجۀ تلاش‌های مشترک ما و جامعه جهانی بالاخره پیشرفت‌های بدست بیاوریم که جنگ خاتمه پیدا کند."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

آقای صدیقی گفت که پس از اول ماه سپتمبر گفتگو های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز خواهد شد و حکومت انتظار دارد که تلاش‌های جاری در راستای صلح نتیجه مثبت بدهد.

پیش از این مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا گفته بود، در گفتگوها با طالبان، به نهایی ساختن مسوده در مورد مبارزه با تروریزم خیلی نزدیک شده‌ و انتظار دارند که توافق‌نامه صلح افغانستان پیش از اول سپتمبر امضا شود.

سخنگوی رئیس جمهور همچنان به نشست اخیر بین‌الافغانی قطر اشاره نمود و نتایج آنرا خوب توصیف کرد.

نشست بین‌الافغانی قطر
نشست بین‌الافغانی قطر

آقای صدیقی از اشتراک کنندگان این نشست سپاس‌گزاری کرد، زیرا به‌گفته وی موارد مهم را از جمله تأمین صلح پایدار، کاهش خشونت‌ها، عدالت سیاسی و اجتماعی، تأمین حقوق شهروندان و سایر موارد را به جانب طالبان مطرح کرده‌اند.

از سوی هم ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان صبح روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که پس از دو روز وقفۀ که به‌خاطر نشست بین‌الافغانی به میان آمد، روز نهم دور هفتم گفتگوها میان طالبان و هیئت امریکایی آغاز شد و مشخص نیست این گفتگو ها تا چه زمانی ادامه می‌یابد.

اما زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که صبح امروز با طالبان ملاقات داشت و حالا راهی چین است و سپس به واشنگتن می‌رود و در پیوند به پروسه صلح افغانستان گزارش می‌دهد و مشوره خواهد کرد.

اما وی به گونه واضح نگفته است که آیا دور هفتم گفتگوهای صلح پایان یافته است یا خیر؟

سید اکبر آغا یک مقام پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا یک مقام پیشین گروه طالبان

در همین حال سید اکبر آغا یک مقام پیشین گروه طالبان می‌گوید، طالبان و هیئت امریکایی روی بسیاری موارد به توافق رسیده‌اند.

سید اکبر آغا می‌افزاید: "طالبان پذیرفته اند که حاضر به نشست بین‌الافغانی هستند، موضوع آتش‌بس را به نظرم بعداً در مشوره با مردم تصمیم خواهند گرفت و مسایلی که مربوط به امریکایی‌ها می‌شود که دو موضوع است یکی تضمین که خاک افغانستان علیه کشور های دیگر استفاده نمی‌شود و طالبان آماده آن اند و همچنان موضوع خروج نیرو های خارجی از افغانستان هم به پایان رسیده، تنها تعیین تاریخ آن باقی مانده است."

مذاکرات جاری در قطر به نفع امریکا و طالبان در جریان است و واکنش حکومت را در پی خواهد داشت

از سوی هم احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید که پروسه صلح پیچیده شده‌است، زیرا مذاکرات جاری در قطر به نفع امریکا و طالبان در جریان است که به‌گفته وی واکنش‌های حکومت را در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG