لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

"پیشرفت بنیادی" در هر چهار مورد توافق‌نامۀ صلح در قطر


جریان گفتگوهای هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019
جریان گفتگوهای هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان مسلح در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان هفتمین دور گفتگوهای صلح در قطر را تاکنون "مؤثرترین" توصیف کرده‌است.

خلیل‌زاد در ادامۀ پیام تویترش شام شنبه، ششم جولای، گفته است که، در مورد هر چهار بخش توافق‌نامۀ صلح به "پیشرفت بنیادی" دست یافته اند: "تضمین‌های مبارزه با تروریزم، خروج نیرو، اشتراک در گفتگوهای بین افغان‌ها و مذاکرات و آتش‌بس همیشگی و فراگیر."

خلیل‌زاد اما جزئیات بیشتر نداده است. هفتمین دور گفتگوها در قطر هفتۀ گذشته آغاز شد. پیش از این خلیل‌زاد گفته است، تا بر هر چهار مورد توافق نشده باشد، هیچ چیزی نهایی نیست.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر هم در صحبت با رادیو آزادی شام شنبه از جریان گفتگوها خوشنود به نظر می‌رسید: "ما تاکنون از پیشرفت مذاکرات راضی هستیم. امیدواریم که، باقی کار هم به زودی تکمیل شود. تاکنون با مانع خاصِ در مذاکرات برنخورده‌ایم."

هم خلیل‌زاد و هم شاهین گفته اند که گفتگوهای شان را به خاطر آغاز گفتگوهای بین افغان‌ها به میزبانی جرمنی و قطر در شهر دوحه برای دو روز به تعویق می اندازند. هر دو گفته اند که، دیدار شان را به روز سه‌شنبه، نهم جولای، از سر می‌گیرند.

دور قبلی گفتگوهای بین افغان‌ها قرار بود در ماه اپریل در دوحه برگزار شود. اما دو طرف بر سر تعداد اشتراک کنندگان جنجال کردند. حکومت فهرست ۲۵۰ نفری را تسلیم کرده بود. اما، طالبان آنرا به "محفل عروسی" تشبیه کرده بودند.

اکنون، ۷۱ نفر اعم از زن و مرد با نمایندگان طالبان به روزهای یکشنبه و دوشنبه دیدار و گفتگو می‌کنند. از مقام‌های پیشین حکومت گرفته تا چهره‌های جهادی سابق، سیاستمداران، نمایندگان جامعۀ مدنی و شمار اندک از زنان از افغانستان به دوحه رفته اند.

پیشاپیش گفته شده است که، آنان به ظرفیت‌های شخصی خود در نشست اشتراک می‌کنند و از هیچ کسی نمایندگی نمی‌کنند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان در اسلام آباد یکی از اشتراک کنندگان است. او پیش از آغاز نشست دیشب از دوحه به رادیو آزادی گفت: "در میان فضای خوشبینی فضای بی اعتمادی هم به اندازه کافی مشاهده می‌شود که به مدیریت دقیق نیاز است."

حضرت عمر زاخیلوال سفیر سابق افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر سابق افغانستان در پاکستان

زاخیلوال گفت که، گفتگوهای بین افغان ها در نهایی ساختن گفتگوها میان امریکا و طالبان و نیز آغاز مذاکرات بین حکومت و طالبان کمک خواهد کرد.

اما باوجود افزایش تلاشهای دیپلوماتیک به هدف پایان دادن به جنگ تقریباً هجده سالۀ واشنگتن در افغانستان، طالبان تاکنون به درخواستهای پیوسته به انجام گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان و نیز برقراری آتش بس پاسخ منفی داده اند.

هفتۀ گذشته، طالبان مسئولیت حملۀ مرگبار در پایتخت کابل را پذیرفتند. این حمله دستکم شش کشته و ۱۰۵ زخمی برجای گذاشت. بسیاری از زخمی‌ها شاگردان خردسال مکتب بودند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG