لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

مشکلات و نگرانی‌ها در پیوند به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


آرشیف، یکی از مراکز رأی دهی انتخابات ولسی جرگه در ولایت بامیان. October 20 2018
آرشیف، یکی از مراکز رأی دهی انتخابات ولسی جرگه در ولایت بامیان. October 20 2018

حدود دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده؛ اما بودجه هزینه‌های این روند هنوز هم به گونه رسمی در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار نگرفته است.

اما این کمیسیون از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ماه میزان سخن می‌زند و می‌گوید که تا دو روز دیگر فهرست رأی دهندگان اعلام خواهد شد.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون گفت: "جامعه جهانی نیز تعهد کرده است که بودجه تخصیص یافته را در اختیار کمیسیون قرار دهد، تا کنون به گونه رسمی بودجه از سوی جامعه جهانی برای ما رسانیده نشده است؛ اما در بخش پرداخت آن مشکل وجود ندارد و تنها روند تخنیکی آن زیر کار است و بسیار زود در اختیار ما قرار داده خواهد شد."

خبرهای گفتگوهای صلح و برگزاری انتخابات، شماری از نامزدان ریاست جمهوری را در باره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشکوک ساخته اند.

فضل غنی حقمل عضو دفتر رسانه‌های حزب اسلامی می‌گوید تا هنگامی که آنان از شفافیت این روند اطمینان نیابند همکاری کردن با این روند پیش از وقت خواهد بود.

وی افزود: "نامزدان و احزاب نگران در مورد شفافیت انتخابات اند و تا زمانی‌که این نگرانی‌ها رفع نشوند و تضمین داده نشود، قبل از وقت خواهد بود که با این پروسه همکاری صورت گیرد چون این پروسه یک پروسه شفاف نیست، اقدامات کمیسیون یک جانبه است. در صورت حفظ استقلالیت آماده هر گونه همکاری خواهیم بود و از آن نظارت خواهیم کرد."

با این همه، شهاب الدین حکیمی یکی از نامزدان مستقل ریاست جمهوری به نمایندگی از شورای نامزدان ریاست جمهوری می‌گوید که اوضاع بد امنیتی، عدم پرداخت بودجه این روند از سوی جامعه جهانی و حکومت و وجود شک و تردید‌ها در اراده کمیسیون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نامزدان این روند را نگران ساخته است.

شهاب الدین حکیمی یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
شهاب الدین حکیمی یک تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت: "تا کنون هیچ‌کس ناظران شان را معرفی نکرده‌است و نه کسی اراده دارد که در این فضای که هیچ‌کس جرئت نمی‌تواند پای صندوق‌های رأی بروند، در کنار امنیت همه نگران تقلب گسترده در این روند هستیم از این رو هیچ‌کس آماده نیست ناظر‌ش را معرفی کند."

نهادهای ناظر روند انتخابات نیز به تعهدات جامعه جهانی در پیوند به انتخابات به دیده شک می‌نگرند و می‌گویند علاقه کم جامعه جهانی به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سبب سر در گمی‌های بیشتر برای برگزاری انتخابات شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG