لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

تیفا: عدم تشخیص برگه‌های ثبت‌نام جعلی از اصلی انتخابات را به بحران می‌برد


جریان ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت کابل. June 11, 2019
جریان ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت کابل. June 11, 2019

کمتر از ۹۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است، اما به‌گفته ناظران تا کنون از تهیه فهرست ثبت‌نام کننده‌گان و پاک‌سازی برگه‌های جعلی از برگه‌های اصلی ثبت‌نام خبری نیست.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا "تیفا" می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات میکانیزمی برای داشتن یک فهرست پاک ثبت‌نام را ترتیب نکرده‌است. به‌گفته‌ رئیس این بنیاد، این کار نشان می‌دهد که اراده برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

مسئولان این بنیاد می‌گویند، اگر کمیسیون مستقل انتخابات برگه‌های ثبت‌نام جعلی را از اصلی جدا نسازد، انتخابات بار دیگر به بحران خواهد رفت.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس اجرایی تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: "کمیسیون تا کنون نتوانسته است میکانیزم‌ها را شناسایی کند که لیست رأی دهنده‌ها مشخص شود، به محلات مشخص فرستاده شود، این کار بالاتر از شصت درصد شفافیت را تضمین می‌کند و ما شاهد نیستیم که تا کنون این کار را کمیسیون انجام داده باشد."

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل انتخابات در انتخابات ولسی جرگه ۸.۸ میلیون تن ثبت‌نام کرده بودند، اما احزاب می‌گویند که نیمی از این ارقام خیالی بوده‌است.

اکنون نیز باور ندارند که تمامی ارقام داده شده در روند ثبت‌نام تقویتی دقیق باشد.

در این میان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید انتخابات پُر تقلب سبب بی‌ثباتی در این کشور خواهد شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

وی افزود: "یک بار دیگر به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه تأکید داریم، انتخابات پُر از تقلب می‌تواند سبب بی‌ثباتی در کشور شود، این مسئولیت همه است، مسئولیت ناظران است که نظارت داشته باشند."

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در ثبت‌نام تقویتی به شمول غزنی تا کنون ۴۵۰ هزار تن ثبت‌نام کرده‌اند و از آغاز روند جدا سازی برگه‌های اصلی و جعلی در این روند سخن می‌زند.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون گفت: "روند سکن کردن برگه‌های ثبت‌نام تقویتی آغاز شده‌است با ثبت و احوال نفوس نیز کار شده‌است تا بتوانیم تذکره‌های جعلی که در ثبت‌نام استفاده شده و یا اگر ثبت‌نام خیالی باشد را جدا سازیم."

با گذر روزها، زمان به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود و تا کنون کمیسیون مستقل انتخابات کتاب‌های ثبت‌نام تنها هفت ولایت را به کابل انتقال داده است. در حالی‌که ناظران می‌گویند بر اساس جدول زمان بندی انتخابات، باید تا کنون این روند پایان پیدا می‌کرد و فهرست رأی دهندگان به محل‌ها و دفترهای ساحوی این کمیسیون فرستاده می‌شد.

این کمیسیون تا هنوز شهرت ثبت‌نام کننده‌گان را بررسی و آنرا وارد دیتابیس این کمیسیون نکرده‌است، روندی که زمان بیشتری را نیاز دارد.

نهادهای ناظر می‌گویند، حق نظارت از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برای آنان داده نشده است و نمی‌دانند که در روند ثبت‌نام تقویتی چه شمار ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون انتقال این نام‌ها به دیتابیس این کمیسیون چگونه صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG