لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

کمیسیون حقوق بشر: در ۵ ماه سالجاری میلادی، ۹۳۰ غیر نظامی کشته شده‌اند


کشته شدن افراد ملکی در کندز
کشته شدن افراد ملکی در کندز

تلفات پیهم غیر نظامیان در درگیری‌های طالبان و نیروهای امنیتی افغان نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

به تازه‌گی کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۹۳۰ غیر نظامی کشته و ۲۸۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

موسی محمودی رئیس اجرائیوی این کمیسیون روز دوشنبه «۲۴ سرطان ۱۳۹۸» به رادیو ازادی گفت: "آمار های کمیسیون نشان دهندۀ اینست که هنوز هم تلفات ملکی وجود دارد و سخت نگران آن هستیم، بناً هر گونه وارد کردن آسیب به افراد ملکی نقض حقوق بشری، قوانین اسلامی و قانون جنگ است که متأسفانه اطراف درگیر جنگ در این زمینه توجه جدی مبذول نداشته اند."

اجساد افراد ملکی که در ولسوالی زرمت پکتیا کشته شده‌اند.
اجساد افراد ملکی که در ولسوالی زرمت پکتیا کشته شده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت که حکومت توجه خاص برای مصونیت غیر نظامیان دارد.

به‌گفته وی، در برخی حالات که مخالفان مسلح در محلات مسکونی جا می‌گیرند، حتی عملیات‌های نیرو های امنیتی متوقف ساخته شده‌است.

پیش از این وزارت دفاع ایالات متحده امریکا روز یکشنبه هنگام ارائه گزارش‌اش به کانگرس این کشور آمار تلفات غیر نظامیان را در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۹۵۰ کشته و ۲۲۱۳ زخمی گفته است که تفاوت اندکی با آمار ارائه شده از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دارد.

این ارقام از تاریخ ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۸ تا ۳۱ می ۲۰۱۹ ثبت شده‌است.

در همین حال بر بنیاد آمارهای وزارت دفاع امریکا مسئولیت بیشتر از ۸۰ درصد تلفات غیر نظامیان به گروه‌های هراس‌افگن بر می‌گردد و در حملات این گروه‌ها ۷۷۸ غیر نظامی کشته و ۱۹۷۱ تن دیگر زخم برداشته اند.

بر اساس معلومات مأموریت حمایت قاطع ناتو از آمار ارائه شده، نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا مسئول ۶۰ کشته و ۵۵ زخمی و نیرو های افغان مسئول ۶۸ کشته و ۹۰ زخمی هستند.

همچنان در این گزارش نگاشته شده است که جوانب نامعلوم درگیر در جنگ افغانستان مسئول کشته شدن ۴۴ غیر نظامی و زخمی شدن ۹۷ نظامی اند.

اما طالبان این گزارش را درست نمی‌دانند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که آنان متوجه جان غیر نظامیان هستند.

این در حالیست که در این اواخر در نتیجه حملات طالبان مسلح در شهرهای کابل و غزنی، ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

همچنان از اثر عملیات‌های نیرو های خارجی و افغان در ولایت‌های بغلان و میدان وردک، شماری از ملکی‌ها آسیب دیدند.

شماری از جنگجویان طالبان
شماری از جنگجویان طالبان

با این همه وزارت دفاع افغانستان طالبان را عامل اصلی این تلفات می‌داند.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید: "عامل اولی و آخری تلفات غیر نظامیان در کشور طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی اند، شما شاهد هستید که این‌ها در داخل شهر ها و نزدیکی محلات مسکونی انتحار و انفجار می‌کنند و در میدان‌های نبرد غیر نظامیان را سپر قرار می‌دهند و در خانه‌های مردم موضع می‌گیرند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر می‌خواهد که بر حفاظت زنده‌گی غیر نظامیان تمرکز کنند و قوانین جنگ و ارزش‌های حقوق بشری را رعایت نمایند.

XS
SM
MD
LG