لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

ریاست اجرائیه: امیدواریم "دو طرف به قطعنامه نشست بین‌الافغانی قطر پایبند" بمانند


بنر نشست بین‌الافغانی قطر
بنر نشست بین‌الافغانی قطر

ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان امیدوار است دو طرف به قطعنامه نشست بین‌الافغانی قطر پایبند بمانند و آنرا عملی کنند.

ریاست اجرائیه نشست دو روزه در دوحۀ قطر را مثبت می‌خواند و اظهار امیدواری می‌کند که این قطعنامه راه‌گشای آغاز گفتگوهای صلح باشد.

نشست بین‌الافغانی در قطر پس از دو روز بحث و گفتگوها با صدور قطعنامه‌ی هشت ماده‌ای پایان یافت.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه «۱۸ سرطان ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت: "اعلامیه مثبت است امیدواری ما این است که طرف‌ها به مفاد این قطعنامه پایبند بمانند و عملی‌اش سازند، نشست قطر و این اعلامیه برای دیگر نشست‌ها سرمشق قرار گیرد تا ما به مذاکرات رسمی، برقراری آتش‌بس دایمی و صلح دایمی دست یابیم."

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین مصاحبه در ستودیوی رادیو آزادی
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین مصاحبه در ستودیوی رادیو آزادی

در نشست بین‌الافغانی در شهر دوحه مرکز قطر که به روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شد، ۱۷ تن از نمایندگان طالبان و هیئت ۵۳ نفره از افغانستان در آن اشتراک ورزیده بودند.

شماری از مقام‌های حکومتی، اعضای شورای ملی، فعالان مدنی، برخی چهره‌های سیاسی، نمایندگان شماری از رسانه‌ها و فعالان حقوق زنان از اشتراک کنندگان این نشست بودند.

نشست قطر با تأکید بر پایان خشونت‌ها و ادامه گفتگوهای صلح به پایان رسید.

پایان حملات بر تأسیسات عام‌المنفعه، تضمین حفاظت از جان و مال شهروندان کشور، ادامه گفتگوهای صلح و رهایی زندانیان دو طرف که معیوب و یا بیمار اند، فشردۀ موارد بوده اند که در این قطعنامه به آن پرداخته شده‌است.

در ماده پنجم این قطعنامه اشتراک کنندگان نشست خطاب به طرف‌های درگیر گفته اند که "حملات باید در اماکن دینی، مذهبی، شفاخانه‌ها، تأسیسات غیر نظامی، مکان‌های آموزشی و بندها متوقف گردد."

در یکی دیگر از ماده‌های این قطعنامه گفته شده است که "به‌خاطر حفاظت از جان و مال مردم باید تضمین داده شود و تلفات غیر نظامیان به صفر کاهش یابد."

اشتراک کنندگان این نشست تأکید کرده اند که توافقات صلح در یک کنفرانس جهانی تأیید و با تکمیل شدن شرایط مربوط، روند مذاکرات صلح آغاز و نظارت بر تطبیق این توافق‌نامه صورت گیرد.

کارشناسان، قطعنامه نشست قطر را با قطعنامه نشست بین‌الافغانی در مسکو با تفاوت‌های همراه می‌خوانند.

خالد سادات یکی از این کارشناسان می‌گوید، تضمین جهانی در اعلامیه‌های این گفتگوها از مواردی بوده که طالبان پس از نشست مسکو بر آن تمرکز کرده اند.

آقای سادات می‌افزاید: "اعلامیه نشست قطر با اعلامیه نشست مسکو فرق دارد، در نشست مسکو این وجود نداشت که باید تمامی مسایل با تضمین جامعه جهانی حل گردد، حال طالبان بر این مسایل آگاه شده‌اند، تضمین جهانی بدین معناست که این اعلامیه در مقایسه به اعلامیه مسکو تا اندازه‌ی متفاوت است."

شماری از نماینده‌گان طالبان حین داخل شدن به تالار و اشتراک در نشست بین‌الافغانی دوحه
شماری از نماینده‌گان طالبان حین داخل شدن به تالار و اشتراک در نشست بین‌الافغانی دوحه

سادات می‌گوید، حفاظت از غیر نظامیان، رهایی زندانیان طالب و ادامه گفتگوهای صلح همچنان از مواردی در قطعنامه نشست قطر اند که آنرا با نشست مسکو متفاوت ساخته است.

به باور او در نشست بین‌الافغانی در دوحه در مقایسه با دو نشست مسکو از این رو نیز تفاوت‌های دیده شده است که این بار برخی از مقام‌های برجسته حکومت در آن اشتراک ورزیده بودند.

پیش از این، مسکو در سال روان میلادی میزبان نشست بین‌الافغانی بوده است.

در قطعنامه آن به برقراری آتش‌بس، حفاظت از غیر نظامیان، مسایل مربوط به زندانیان، خروج نظامیان خارجی از افغانستان، جلوگیری از مداخله بیرونی‌ها در مسایل این کشور، تمامیت ارضی و ادامه گفتگوهای بین‌الافغانی تأکید شده‌است.

XS
SM
MD
LG