لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

کمیسیون انتخابات افغانستان: انتخابات ریاست جمهوری در موعد معین آن برگزار می‌شود


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برگزاری به موقع انتخابات را خط سرخ دانسته می‌گوید، انتخابات به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری خورشیدی حتماً برگزار می‌شود.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی از آمادگی‌های کامل به شمول بدست آوردن ۱۴۹ میلیون دالر بودجه برای برگزاری این انتخابات، اطمینان می‌دهد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات زمانی از برگزاری این انتخابات سخن می‌گوید که تلاش‌های دیپلوماتیک برای یک توافق صلح با طالبان ادامه دارد و مقام‌های افغان و امریکایی ابراز امیدوار می‌کنند که تا رسیدن ماه سپتمبر حکومت و طالبان افغان به یک توافق ابتدایی برسند.

  • آیا طالبان بخشی از این انتخابات خواهند بود؟

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: "خدا کند که ما به صلح برسیم. ما به برگزاری انتخابات در ششم میزان کاملاً متعهد هستیم. این‌که تا این مدت چه می‌شود و چه اتفاق می‌افتتد به سیاسیون کشور ما ارتباط دارد. ما متعهد هستیم که انتخابات را به همان موعد معین آن برگزار کنیم."

همزمان، نامزادان انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان و هم‌چنان احزاب سیاسی در این کشور نگران اند که به‌گفتۀ آن‌ها تقلب و ناامنی‌ها می‌توانند، روند شفاف این پروسه را تحت سؤال قرار دهند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی یکی از ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان است.

او که دیروز دوشنبه ۲۴ سرطان در نشستی در بارۀ مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گفت، از تکرار تجربه تلخ ابراز نگرانی کرد.

آقای عبدالله گفت، در صورتی‌که مردم در انتخابات پیشرو مشارکت بیشتر داشته باشند، بهانه برای گروه‌هایی‌که به انتخابات باور ندارند، باقی نخواهد ماند.

در این حال، نهاد های چهارگانۀ ناظر انتخابات هم مسئله امنیت را چالش بزرگ در برابر برگزاری انتخابات می‌دانند.

اما حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در مورد تهدید های امنیتی بی‌توجه نیست، اما او دولت را مکلف می‌داند که در این عرصه باید کمک کند.

خانم نورستانی می‌گوید، در ارتباط به امنیت با سکتورهای مربوط هر هفته به‌طور منظم دیدار های دارند.

همزمان حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز دوشنبه در یک نشست مسئولان سکتورهای امنیتی گفت، با کمیسیون‌های انتخاباتی در بارۀ همآهنگی برگزاری انتخابات و مصونیت نامزدان آن، برنامه‌های منظم را روی دست گرفته اند.

به‌گفتۀ آقای محب، این برنامه‌ها در سه قسمت، یعنی پیش از انتخابات، در جریان انتخابات و بعد از آن، عملی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG