لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

نگرانی سازمان ملل متحد از اعمال محدودیت بر سفر جواد ظریف در نیویارک


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

سازمان ملل متحد از وضع محدودیت بر سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران از سوی واشنگتن ابراز نگرانی کرده‌است.

ایالات متحده به ظریف ویزۀ سفر داده تا در یک نشست سازمان ملل متحد در نیویارک اشتراک کند. اما سفر او محدود ساخته شده‌است.

فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد به روز سه‌شنبه (پانزدهم جولای) به خبرنگاران گفته است که مراتب نگرانی خود را با ایالات متحده در میان گذاشته اند.

او افزوده‌است که با نمایندگی‌های دایمی ایالات متحده و ایران در سازمان ملل متحد هم در تماس اند.

محمد جواد ظریف نا وقت روز یکشنبه برای اشتراک در نشست سازمان ملل متحد وارد نیویارک شد. قرار است نشست شورای اقتصادی و اجتماعی فردا چهارشنبه (هفدهم جولای) آغاز شود.

یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است، ظریف و همراهانش تنها اجازه دارند در مسیرهای بین دفتر سازمان ملل متحد، نمایندگی ایران در این سازمان، اقامتگاه نمایندۀ ایران در سازمان ملل متحد و همچنین میدان هوایی جان اف کِنِدی در نیویارک رفت و آمد کنند.

یک مقام وزارت خارجۀ امریکا که نامش ذکر نشده است، وزیر خارجۀ ایران را متهم کرده که او با استفاده از آزادی‌های موجود در ایالات متحده، به گفته این مقام امریکایی، به تبلیغات سوء می پردازد.

این مقام هم‌چنین اتهام وارد کرده که ظریف مبلغ یک نظام خودکامه و سرکوبگر آزادی بیان است.

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

پیش از این مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا هم گفته است که به ظریف ویزۀ سفر داده‌اند؛ تنها در چارچوب مکلفیت‌های ایالات متحده در سازمان ملل متحد و نه فراتر از آن.

روزنامۀ واشنگتن پُست به نقل از پامپیو گزارش داده‌است که دیپلومات‌های امریکایی در شهر تهران گشت و گذار نمی‌کنند، بنابرین او افزوده که هیچ دلیلی وجود ندارد که دیپلومات‌های ایرانی بتوانند در شهر نیویارک آزادانه بگردند.

با وصف محدودیت‌های سفر، ظریف امروز با بی‌بی سی و ان بی‌سی از اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نیویارک گفتگو کرده‌است.

تنش میان تهران و واشنگتن بر می‌گردد به ماه می سال ۲۰۱۸ هنگامی که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده از توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بیرون شد و تحریم‌های اقتصادی بر این کشور را از سرگرفت. تحریم‌ها بخش‌های مالی و صادرات نفت ایران را ضربه زده‌است.

ایران هم واکنش نشان داده‌است. به تازگی، تهران اعلام کرد که از حد مجاز توافق‌نامه در مورد غنی سازی یورانیم گذشته است. طبق توافق‌نامه ایران تنها می‌تواند یورانیم را در درجه پائین ۳.۶۷ درصد غنی بسازد.

ترمپ باز هم به ایران هشدار داده که مواظب باشد.

در حال حاضر، بریتانیا، فرانسه، جرمنی، روسیه و چین در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران باقی‌مانده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG