لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

تطبیق همه جانبۀ "برجام" در یک نشست در ویانا مورد بحث قرار می‌گیرد


آرشیف، نشست قبلی در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ایران در ویانا پایتخت اتریش. March 6, 2019
آرشیف، نشست قبلی در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ایران در ویانا پایتخت اتریش. March 6, 2019

بریتانیا، فرانسه، جرمنی، روسیه و چین کشور‌های اند که هنوز هم با توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران متعهد باقی مانده‌اند.

دفتر پالیسی خارجی اتحادیه اروپا با نشر یک اعلامیه دیروز گفت که نماینده‌های این کشور‌ها بتاریخ ۲۸ جولای در شهر ویانا پایتخت اتریش با هم می‌بینند تا در مورد پلان عمل مشترک جامع یا "برجام" با هم گفتگو کنند.

پیش از این، ایران، فرانسه، جرمنی و بریتانیا از تمامی کشور‌های سهیم در توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ خواسته بودند تا برای رفع چالش‌های موجود گفتگو کنند.

در این گفتگو‌ها بالای مسایل مربوط به تطبیق همه جانبۀ توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی ایران بحث خواهد شد.

بر اساس این توافق‌نامه که در ابتدا ایالات متحده نیز در آن شامل بود، قرار بود که ایران در بدل رفع تحریم‌های اقتصادی، برنامه‌های هسته‌ای اش را کاهش دهد.

اما سال پیش با خروج ایالات متحده از این توافق‌نامه، واشنگتن یکبار دیگر وضع تحریم‌ها بر ایران را از سر گرفت و باعث شد تا تنش‌ها میان دو کشور تشدید یابد.

ایران در واکنش به وضع تحریم‌های بیشتر از سوی ایالات متحده گفت که نیاز ندارد تا به توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان متعهد باقی بماند.

تهران در اول جولای اعلام کرد که غنی‌سازی یورانیم خود را از حد مجاز توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ افزایش داده ‌است. حد مجاز "۳.۶۷" درصد در این توافق‌نامه است.

اخیراً نیرو‌های بریتانیایی در آبنای جبل الطارق یک کشتی نفتکش ایرانی را که گفته می‌شود بسوی سوریه در حرکت بود متوقف ساخت.

بریتانیا گفته است که این کشتی با تخطی از تحریم‌ها، قصد داشت تا نفت را به سوریه انتقال دهد.

چندی پس از آن ایران نیز از توقیف یک کشتی نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز خبر داد اما گفت که این کشتی را پس از تصادم با یک قایق ماهی‌گیری توقیف کرده‌است.

بریتانیا این موضوع را رد کرده و گفته است که پاسخ مناسب در این مورد به ایران خواهد داد.

بوریس جانسون
بوریس جانسون

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز ۲۳ جولای که انتخاب شدن بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه کار بریتانیا را تبریکی می‌داد هم‌چنان در اشاره به نشست آخر هفته در ویانا هشدار داد که ایران از آب‌های خود محافظت خواهد کرد.

ایران پیش از این هشدار داده بود که اگر از صادرات نفتش جلوگیری صورت گیرد تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

ایالات متحده اخیراً اعلام کرد که روی ایجاد ائتلاف بین‌المللی کار می‌کند تا امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی هرمز و باب‌المندب را تأمین کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG