لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

کمیسیون شکایات انتخاباتی: در برخی نشست‌های مبارزات انتخاباتی تخطی صورت گرفته است


استفاده از منابع دولتی در جریان مبارزات انتخاباتی از مواردی اند که پیش از آغاز این مبارزات نسبت به آن نگرانی‌های موجود بودند اما حالا که سومین روز پیکارهای انتخاباتی است کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، در برخی نشست‌های مبارزات انتخاباتی از اصول و طرزالعمل‌ها سرپیچی شده‌است.

قطب الدین رویدار معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید اشتراک شماری از مقام‌های بلند پایه دولتی در نشست‌های کمپاینی و نیز استفاده از امکانات دولتی در برخی مبارزات انتخاباتی از مواردی اند که بررسی خواهند شد.

وی گفت: "ما و شما دیدیم که در برخی نشست‌ها برخی مقام‌های بلند پایه دولتی دیده شدند و این سرپیچی از لوایح و قانون اند، نامزدان با ما تعهد کرده‌اند که تمام تبلیغات خود را مطابق قانون انجام می‌دهند و ما هم لوایح و طرزالعمل خود را با آن‌ها شریک کرده‌ایم، اما متأسفانه ما سرپیچی‌های را دیده‌ایم که آن‌ها را بررسی می‌کنیم."

آقای رویدار می‌گوید یافته‌های آنان نشان می‌دهند که برخی مقام‌ها و کارمندان دولتی از طریق رسانه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک به نفع نامزدان مشخص کمپاین می‌کنند.

وی می‌گوید همزمان با آغاز مبارزات انتخاباتی اصول رفتار مبارزات با نامزدان شریک شده‌است و هر نامزدی که از آن سرپیچی کند با وی برخورد قانونی خواهد شد.

بر اساس بند ۱۳ و ۳۱ ماده ۹۸ قانون انتخابات، مقام‌های دولتی نمی‌توانند به نفع کدام نامزد مشخص تبلیغ کنند و نامزدان هم نمی‌توانند از امکانات دولتی استفاده کنند.

در همین حال رئیس جمهور غنی نیز پیش از آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی گفته است که هیچ مامور نظامی و غیرنظامی نمی‌تواند در همایش‌های انتخاباتی شرکت کند.

هر چند قطب الدین رویدار معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی به گونه مشخص از کدام دستۀ انتخاباتی نام نمی‌برد اما در روز نخست مبارزات انتخاباتی عبدالله عبدالله، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه اشتراک کرده بود.

همچنان محمد اشرف غنی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری در گردهمایی اول انتخاباتی‌اش از ارگ تا تالار لویه جرگه از هلیکوپتر نظامی استفاده کرد.

اما رضوان مراد سخنگوی تیم "دولت ساز" به رهبری محمد اشرف غنی می‌گوید، رئیس جمهور حق دارد تا از تمام امتیازات ریاست جمهوری‌اش استفاده کند.

رضوان مراد سخنگوی تیم "دولت ساز"
رضوان مراد سخنگوی تیم "دولت ساز"

وی گفت: "تمام حقوقی را که یک رئیس جمهور دارد محمد اشرف غنی می‌تواند از آن استفاده کند، موضوع دیگر این‌که تیم دولت ساز تلاش می‌کند از امکانات دولتی استفاده نکند اما باز هم از کدام بخش‌هایی‌که استفاده صورت می‌گیرد از آن امکانات تمام نامزدان می‌توانند به گونه یکسان استفاده کنند."

در همین حال فریدون خوزون سخنگوی تیم "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، صلاح الدین ربانی در نشست مبارزات انتخاباتی عبدالله به عنوان رئیس حزب جمعیت اسلامی اشتراک کرده بود نه به عنوان یک مامور حکومتی.

فریدون خوزون سخنگوی تیم "ثبات و همگرایی"
فریدون خوزون سخنگوی تیم "ثبات و همگرایی"

وی افزود: "صلاح الدین ربانی که وزیر خارجه است رئیس حزب جمعیت اسلامی نیز است و جمعیت اسلامی از حمایت کنندگان اصلی تیم ثبات و همگرایی است، ایشان در این نشست از آدرس جمعیت اشتراک کرده بودند نه به عنوان وزیر خارجه."

این در حالی است که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری روز یک‌شنبه ششم اسد آغاز شد و تا چهارم ماه میزان ادامه خواهد یافت.

با این همه کمیسیون شکایات انتخاباتی از تمام نامزدان می‌خواهد تا شکایات در موارد تخطی و تخلف در این دوره را به این کمیسیون ثبت کنند.

XS
SM
MD
LG