لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

کمیسیون انتخابات: نامزدان در جریان کمپاین انتخاباتی باید قوانین را رعایت کنند


۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

قرار است فردا ۶ اسد ۱۳۹۸ کمپاین انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان رسماً آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از همۀ نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواسته است تا بر اساس اصول و لایحۀ مصارف مبارزات انتخاباتی عمل کنند.

در این انتخابات به شمول محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، ۱۸ تن نامزد شده‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، همه نامزدان باید در مبارزات انتخاباتی شان از منابع واضح استفاده کنند، منابع خارجی نباید داشته باشند، باید دارایی‌های شان را در کمیسیون ثبت کنند و حساب‌های بانکی واضح داشته باشند.

عبدالعزیز ابراهیمی به رادیو آزادی گفت: "خواهش ما از همه نامزدان ریاست جمهوری اینست که مطابق طرزالعمل‌ها، لوایح، قانون اساسی و قانون انتخابات عمل کنند. حامیان و کسانی‌که در تیم‌های انتخاباتی شان کار می‌کنند، باید اصول و فرهنگ شهر نشینی را مراعات کنند تا در کارزارهای انتخاباتی شان از نصب بنرها، پوسترها و سایر موادی که برای جلب حمایت مردم دارند، در محلاتی‌که باعث بی نظمی و از بین بردن زیبایی و صفایی شهر شود، اجتناب کنند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دیروز در اجلاس (بیست و ششم جولای) شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که به وضعیت افغانستان اختصاص یافته بود، یکی از نکات اساسی بحث‌ها بود.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد که تازه از کابل به نیویارک برگشته است به اجلاس شورای امنیت این سازمان گفت، افغانستان به تأمین صلح و امنیت اقتصادی شدیداً نیاز دارد.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

وی افزود: "در ۱۸ سال گذشته پیشرفت‌های مهم در افغانستان صورت گرفته است. انتخابات خیلی مهم در ماه سپتمبر صورت می‎گیرد. رؤسای کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان هر دو زنان اند."

اما به گفته امینه محمد، وضعیت در مناطق تحت کنترول طالبان نگران کننده‌است.

در این اجلاس شورای امنیت، روزمری دیکارلو معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح گفت، فراهم آوری امکانات یکسان برای همه نامزدان برای یک انتخابات با اعتبار خیلی مهم است.

خانم دیکارلو گفت: "ما از همۀ نامزدان و اطراف ذیدخل توقع داریم تا در زمینه اعتبار انتخابات مسئولیت شان را ادا کنند. سرنوشت موفقیت انتخابات افغانستان در دست رهبران سیاسی این کشور است. انتخابات با اعتبار به رئیس جمهور جدید صلاحیت می‌دهد تا همۀ مردم را در پروسه صلح یکجا سازد."

روزمری دیکارلو از کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی افغانستان نیز خواست تا مردم افغانستان را از جزئیات این پروسه مطلع نگهدارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG