لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

ترمپ: نمی‌خواهم برای برنده شدن در جنگ افغانستان میلیون‌ها انسان کشته شوند


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا که در مورد مذاکرات صلح افغانستان در قصر سفید صحبت می‌کرد یک بار دیگر هشدار که کشورش می‌تواند برنده جنگ افغانستان شود اما نمی‌خواهد بخاطر برنده شدن میلیون‌ها انسان قربانی شوند.

آقای ترمپ روز گذشته در قصر سفید به خبرنگاران گفت: " در رابطه با افغانستان ما پیشرفت‌های زیاد داشته ایم. ما در حال مذاکره می‌باشیم ولی پیشرفت هم داریم. حضور خود را کاهش می‌دهیم ما ۱۹ سال در اینجا بودیم. ما در واقع وظیفه پولیس را در این‌جا انجام می‌دهیم . ما می‌توانیم در افغانستان در ظرف ۲، ۳ و یا ۴ روز برنده شویم، اگر خواسته باشیم. ولی من نمی‌خواهم ده میلیون نفر کشته شوند."

رئیس جمهور ترمپ ماه گذشته نیز هشدار مشابه داده بود، اما این بار این را هم گفت که هدفش استعمال سلاح متعارف است، نه سلاح اتمی.

هفته گذشته راپورهای به نشر رسیدند که ایالات متحدۀ امریکا شمار نظامیانش را در افغانستان از چهارده هزار به هشت هزار کاهش می‌دهد، اما رئیس جمهور ترمپ به پرسش خبرنگاران در این مورد پاسخ واضح ارائه نکرد.

به اساس گزارش‌ها امریکا بشرطی رقم نیروهایش را در افغانستان کاهش خواهد داد که طالبان گفتگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کنند و روابط شان را با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی قطع نمایند.

واشنگتن می‌خواهد تا توافق صلح با طالبان تا اول ماه سپتمبر صورت گیرد اما شرط این است که طالبان مذاکرات مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کنند.

شماری از افغان‌ها در پیوند به معامله صلح نگران اند و می‌گویند؛ اگر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند، شاید طالبان بار دیگر قدرت را به دست گیرند.

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان مسلح
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان مسلح

طالبان که ادعای حاکمیت بر نصف افغانستان را دارند در این اواخر گفته اند که به زندگی افغان‌های ملکی توجه می‌کنند اما هنوز هم جنگ به شدت در افغانستان جریان دارد.

طبق یک گزارش ملل متحد که روز سه شنبه هفته گذشته نشر شد در شش ماه اول سالجاری میلادی ۱۳۶۶ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۲۴۴۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در این رقم ۳۵ قربانی که هفته گذشته در اثر انفجار ماین در شاهراه کندهار – هرات کشته شدند شامل نیست. طبق گزارش‌ها این ماین از سوی طالبان جاسازی شده بود.

از سوی دیگر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان برای دور جدید گفتگو‌ها با نماینده‌های طالبان به قطر رسیده‌است.

او پس از رسیدن به قطر شام دیروز جمعه ۱۱ اسد ۱۳۹۸ در تویترش نوشت که برای گفتگو با طالبان به قطر آمده‌است و آن‌ها (هیئت امریکایی) خواهان رسیدن به یک توافق صلح اند نه توافق روی خروج نیرو‌ها از افغانستان.

او هم‌چنان نوشته است که ادامه حضور نیرو‌های امریکایی و یا هم خروج آن‌ها از افغانستان به شرایط بستگی دارد.

به گفته خلیل‌زاد، طالبان اشاره رسانده‌اند که خواهان توافق‌نامه صلح اند اما خلیل‌زاد تأکید کرده‌ که امریکا خواهان یک توافق "خوب" است.

XS
SM
MD
LG