لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

انتظار حکومت افغانستان از دور نهم مذاکرات هیئت امریکایی با طالبان


مذاکرات هیئت امریکایی با نمایند‌ه‌های گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019
مذاکرات هیئت امریکایی با نمایند‌ه‌های گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر. March 12, 2019

پس از سفر تازه زلمی خلیل‌زاد به قطر برای آغاز دور نهم گفت‌وگوها با طالبان، حکومت افغانستان می‌گوید که وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری روز چهارشنبه ۳۰ اسد ۱۳۹۸به رادیو آزادی گفت که حکومت انتظار دارد نتایج این دور به برقراری آتش‌بس و مذاکره مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان بینجامد.

وی گفت:‌ "دیده شود که گفت‌وگوها چگونه آغاز می‌شود و چه نتایج در پی خواهد داشت، ما امیدوار هستیم که نتیجه گفت‌وگوهای هیئت امریکایی و طالبان منتج به آتش‌بس و گفت‌وگوهای مستقیم حکومت و طالبان شود."

طالبان تا حالا از گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین مورد در صفحه تویترش نوشت که امریکا برای توافق آماده‌است و دیده شود که طالبان هم آماده‌اند یا نه.

اما سخنگوی رئیس جمهور افغانستان انجام هرگونه توافق میان دو طرف را پیش از وقت می‌خواند و می‌گوید نه توافق‌نامه نهایی شده و نه هم با حکومت افغانستان شریک شده‌است.

هنوز روشن نیست که این دور گفت‌وگوها چه زمانی آغاز خواهد شد، اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که گفت‌وگوها با جانب امریکایی امکان دارد در چند روز آینده آغاز شود.

آقای شاهین گفته‌است که امیدواری هایی برای نهایی شدن یک توافق وجود دارند.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان با ادامه جنگ در تلاش تخریب روند صلح هستند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی ابراز امیدواری می‌کند که طالبان و پاکستان بجای تخریب این روند، نقش مثبتی در این روند بازی کنند.

وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته که آقای خلیل‌زاد هم‌چنان در کابل با رهبری حکومت افغانستان در بارۀ روند صلح مشوره می‌کند و مقام‌های افغان را ترغیب خواهد کرد تا برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند.

همزمان با تلاش‌های صلح، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به تازه‌گی گفته‌است که افغانستان پوهنتون تروریزم است و نقش اردوی کشورش در افغانستان به یک نیروی پولیس مبدل شده است.

او گفته است که افغانستان جای خطرناکی است و کشورش باید حضور شماری از نیروهایش را حفظ کند.

حکومت افغانستان هم می‌گوید که هنوزهم تهدیدهای هراس افگنی در افغانستان وجود دارند و حضور نیروهای امریکایی در این کشور یک نیاز است.

در همین حال، شماری از تحلیلگران امور صلح باور ندارند که دور نهم مذاکرات به توافق بینجامد زیرا به گفته آن‌ها هنوز اختلاف هایی میان دو طرف باقی استند.

خالد سادات می‌گوید: "برخی نقاط حل نشده‌است. خصوصاً بحث حضور نیروهای خارجی در افغانستان، تاکنون دو طرف روی این مسئله به توافق نرسیده‌اند. به همین خاطر، فکر نمی‌کنم که هر دو طرف در این دور به توافق صلح دست یابند."

طالبان و هیئت امریکایی در قطر هشت دور مذاکره داشته‌اند. بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان، چگونگی مبارزه با هراس افگنی، آتش‌بس دامدار و سرتاسری و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موضوع‌های اساسی این گفت‌وگوها بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG