لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

گروه طالبان:‌ متن توافقنامه با امریکا نهایی شده‌است


اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان
اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان

گروه طالبان می‌گوید که متن توافقنامه این گروه با امریکا نهایی شده که شامل موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هم می‌شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می‌گوید که نمایندگان دو طرف امروز شنبه (۹ سنبله) درباره چگونگی این توافقنامه بحث می‌کنند. او اما توضیح بیشتری در این مورد نداد:‌ "تا حدی زیادی روی مسایل بحث شده و موارد کمی باقی مانده و متن توافقنامه آماده شده بلی، بعضی نقاط مانده که امروز بالایش بحث می‌کنیم."

آقای شاهین از ارائه جزئیات توافقات دو طرف و از جمله چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خودداری کرد.

در همین حال یک مقام حکومت افغانستان که خواست نامش فاش نشود، به رادیو آزادی گفت که توافق امریکا بر سر خروج نیروهایش از افغانستان بعید به نظر می‌رسد.

اما سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان که در کابل به سر می‌برد، به رادیو آزادی می‌گوید که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در مدت پانزده ماه آینده و نیز آزادی زندانیان طالبان بخشی از توافقات گروه طالبان و زلمی خلیل‌زاد اند.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان

وی افزود: "به نظر من در متن توافقنامه خروج نیروهای خارجی و همچنان آزادسازی زندانیان طالبان آمده که در سه مرحله باید آزاد شوند. مسایل دیگری مانند آتش‌بس و چگونگی ساختار حکومت در افغانستان باقی مانده به گفتگوهای بین الافغانی."

با وجود اینکه طالبان از پیشرفت‌های چشمگیر در مذاکرات خود با امریکایی‌ها خبر می‌دهند، اما این گروه هنوز هم برای حکومت افغانستان یک گروه تروریستی است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این گروه هنوز هم تهدیدی علیه امنیت کشور شمرده می‌شود و حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ضروری است

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:‌ "طالبان هیچ نوع تعهدی برای پایان جنگ ندارند و دیده نمی‌شود. امروز هم در چند ساحه قندوز طالبان دست به حمله زدند، آنچه را طالبان مطرح کرده‌اند برای ما قابل بحث نیست، به خاطری که پلان خروج و یا کاهش نظامیان خارجی بستگی به شرایط دارد، و بستگی به این دارد که حکومت افغانستان با امریکا در چارچوب مشارکت استراتیژیک این موارد را چگونه به بحث خواهد گرفت."

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز شنبه به رادیو آزادی گفت که پس از امضای توافقنامه با امریکا، گفتگوهای بین الافغانی آغاز خواهد شد.

شاهین می‌گوید، طالبان با هیئت حکومت افغانستان به عنوان یکی از جناح‌های گفتگو‌های بین‌الافغانی دیدار خواهند کرد.

امریکا تا حال هشت دور مذاکره با طالبان انجام داده و دور نهم این مذاکرات ده روز پیش در قطر آغاز شد.

حکومت افغانستان گفته که پس از پایان این دور، گفتگوها میان هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG