لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

امریکا تحریم‌های تازه‌ای بر مراکز فضایی ایران وضع کرد


مایک پومپئو: امریکا اجازه نخواهد داد که ایران از برنامه فضانوردی برای تقویت سیستم موشک‌های بالستیک استفاده کند.
مایک پومپئو: امریکا اجازه نخواهد داد که ایران از برنامه فضانوردی برای تقویت سیستم موشک‌های بالستیک استفاده کند.

وزارت خزانه‌داری امریکا خبر داده که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضای این کشور را تحریم کرده است.

این وزارت این موضوع را با جزئیات آن در وبسایت خود منتشر کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که کشورش اجازه نخواهد داد که ایران از برنامه فضانوردی برای تقویت سیستم موشک‌های بالستیک خود به صورت پنهانی استفاده کند.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

آقای پومپئو گفت: "تلاش ایران، که می‌خواست سفینه فضایی را در ۲۹ آگست آزمایش کند، اهمیت این تهدید را آشکار کرد."

ایران می‌خواست به تاریخ ۲۹ آگست یک سفینه را به فضا پرتاب کند، اما این سفینه قبل از پرواز به فضا، در مرکز فضایی امام خمینی منفجر شد.

حکومت ایران بعد از چند روز سکوت این انفجار را تایید کرد و آن را "خطای فنی" خواند.

امریکا درباره توانایی تکنولوژیک ایران در پرتاب موشک به فضا هشدار داده و اظهار نگرانی کرده که ایران با توسعه تکنولوژی پرتاب ماهواره به فضا، توانایی خود را در عرصۀ موشک‌های بالیستیک حامل کلاهک‌های هسته‌ای توسعه دهد.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، کشورش را از توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ جهان با ایران (برجام) خارج کرده و گفته که این پیمان برای مهار کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران کافی نیست. او تحریم‌های تازه علیه ایران وضع و ضربه شدیدی بر اقتصاد ایران وارد کرده که ارزش پول ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌است.

از سوی دیگر، ایران هم می‌گوید که تعهدات خود را برای عملی کردن مواد موافقتنامه هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ جهان کاهش می‌دهد و مانند گذشته به آن پابند نمی‌ماند، مگر این‌که کشورهای اروپایی تا روز پنجشنبه (۱۴سنبله) برای حفظ این توافقنامه گام‌های عملی بردارند.

براساس گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور گفته است: "به‌زودی در مورد اقدامات ایران در این بخش به همه معلومات خواهد داد."

اما وزیر خارجه ایران تأکید کرده که این اقدامات به معنای پایان گفت‌وگوها نیست.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران حین سخنرانی در تهران. August 27, 2019
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران حین سخنرانی در تهران. August 27, 2019

پیش از این روز سه‌شنبه (۱۲ سنبله) حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اجلاس پارلمان کشورش گفت: "ایران در روزهای آینده از محدوده پیمان اتُمی با قدرت‌های بزرگ بیشتر خارج خواهد شد."

او تأکید کرد که امضا کنندگان اروپایی این پیمان بعد از خروج امریکا از آن به تعهدات خود کاملاً عمل نکرده‌اند و اگر این کشورها کار خود را همین‌طور ادامه بدهند، ایران هم دیگر مجبور نیست فعالیت‌های اتُمی خود را در چارچوب این پیمان نگهدارد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا از سوی امریکا، روسیه، چین، فرانسه بریتانیا و آلمان با ایران امضا شد.

دونالد ترمپ بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶، توافق هسته‌ای با ایران را ناقص خواند و کشورش را سال گذشته (۲۰۱۸) از آن خارج کرد.

XS
SM
MD
LG