لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

امریکا به عربستان و امارات نیروی نظامی می‌فرستد


رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا با افزایش نسبی نیرو‌های نظامی کشورش در عربستان سعودی و امارات متحده عربی توافق کرده‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده دیروز ۲۰ سپتمبر خبر داد که دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا با اعزام نیرو‌های نظامی این کشور به عربستان سعودی و امارات متحده عربی توافق کرده است.

پنتاگون گفته است که این نخستین گام واشنگتن در واکنش به حمله اخیر بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفته است تا هنوز روشن نیست که چه تعداد واحد‌های نظامی را به منطقه می‌فرستند. او همچنان به اقدامات نظامی علیه ایران اشاره نکرده‌است.

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

اما آقای اسپر گفت که این اقدام به تقاضای عربستان سعودی و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد تا سیستم دفاع هوایی آنها تقویت شود.

به گفته وزیر دفاع امریکا، ماموریت این نظامیان دفاعی خواهد بود.

از سوی دیگر جوزف دانفورد لوی درستیز نیرو‌های مسلح امریکا نیز گفته که جزئیات اعزام نیرو‌ها به این دو کشور در روز‌های پیشرو علنی خواهد شد.

پنتاگون گفته است که عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش تنش، خواستار کمک بین‌المللی برای حمایت از زیربنا‌های این کشور در برابر حملات ایران شده‌است و دونالد ترمپ به همین دلیل وارد عمل شده است.

امارات متحده عربی هم درخواست مشابه مطرح کرده‌است.

پیش از این ایالات متحده در ماه جولای در پی حملات به تانکر‌های تیل در خلیج عمان اعلام کرد که پنجصد نظامی را به عربستان سعودی اعزام می‌کند. در آنزمان نیز ایران مسئول این حملات خوانده شده بود.

دو حمله جداگانه در چهاردهم سپتمبر تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.

شورشیان حوثی یمن در آنزمان گفتند که با استفاده از ده طیاره بی‌پیلوت حملات بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی را انجام دادند اما ریاض و واشنگتن گفتند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حملات از خاک یمن انجام شده باشد، وجود ندارد.


ریاض با برگزاری یک کنفرانس خبری، بقایای اسلحه و طیاره‌های بی‌پیلوت را به خبرنگاران نشان داده و گفت که همه ساخت ایران اند.

اما ایران این اتهامات را رد کرد و گفت که در حملات بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی دست ندارد.

این در حالیست که مهدی المشاط رئیس شورای عالی حوثی‌های یمن شام روز جمعه ۲۰ سپتمبر اعلان کرد که حملات بر عربستان سعودی را متوقف می‌سازند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که بر شورشیان حوثی یمن عملیات انجام می‌دهد، به این اعلان تا حال واکنش نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG