لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

پاکستان خواستار ازسرگیری مذاکرات میان امریکا و طالبان شد


مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های گروه طالبان در قطر. February 26, 2019
مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های گروه طالبان در قطر. February 26, 2019

پاکستان تلاش دارد تا مذاکرات لغو شده میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر ازسرگرفته شود.

اسلام آباد تلاش هایش را در این راستا در جریان سفر هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به اسلام آباد شدت بخشید.

این هیئت به روز پنجشنبه (۱۱ میزان) با شاه محمود قریشی وزیر خارجه و جنرال فیض حمید رئیس اداره مرکزی استخبارات پاکستان دیدار کرد.

سفر هیئت گروه طالبان به اسلام آباد همزمان با سفر زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به این کشور صورت گرفت.

یک مقام ارشد پاکستانی که نامش ذکر نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که ملاقات کوتاه میان آقای خلیلزاد و هیئت طالبان در اسلام آباد نیز صورت گرفت.

از سوی دیگر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان روز جمعه (۱۲ میزان) به خبرگزاری رویترز گفت که نماینده‌های طالبان در قطر به توافق احتمالی که قرار بود میان امریکا و این گروه امضاء شود متعهد بودند و هنوز هم آماده اند که تعهد شانرا عملی کنند.

مصاحبه‌ای از آقای قریشی در مورد سفر اخیر طالبان به اسلام آباد در صفحه رسمی فیسبوکش نشر شده است.

او در این مصاحبه دیدارش با نماینده‌های طالبان را دوستانه خوانده و گفته که پاکستان روی ازسرگیری مذاکرات میان هیئت امریکایی و این گروه تاکید می‌کند.

آقای قریشی گفت‌وگو‌ها را خوب خوانده و گفته که در فضای بسیار خوب انجام شد و در آن نظریاتی رد و بدل گردید.

او افزود: "ما موقف خود را به تفصیل بیان کردیم و نظریات آنها را نیز شنیدیم. ما خواست خود را برای ازسرگیری مذاکرات مطرح کردیم از جایی‌که گفت‌وگو‌ها متوقف شدند باید دوباره آغاز شوند و به یک پایان منطقی برسد."

شاه محمود قریشی همچنان پس از ملاقات روز پنجشنبه‌اش با هیئت گروه طالبان گفته بود که پاکستان با صداقت کامل نقش تسهیل کننده را در گفت‌وگو‌ها میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان ایفاء کرده‌است.

ملا عبدالغنی برادر که رهبری هیئت گروه طالبان را در سفر به اسلام آباد به عهده داشت در ۲۰۱۸ میلادی پس از چندین سال از زندان پاکستان آزاد شد و سپس به قطر رفت و به عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر تعیین شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر در توییترش نوشته که هیئت گروه طالبان به دعوت رسمی پاکستان به آنکشور سفر کرد و در آنجا در مورد مسایل سیاسی و روند صلح افغانستان با وزیر خارجه پاکستان صحبت کرد.

حکومت افغانستان از این سفر هیئت طالبان به اسلام آباد انتقاد کرده‌است.


صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان از پاکستان خواسته که اگر می‌خواهد در روند صلح افغانستان صادقانه همکاری کند باید پناهگاه‌های امن طالبان و دیگر شورشیان را در قلمرو آنکشور از بین ببرد.

صدیقی روز پنجشنبه ملاقات میان هیئت گروه طالبان و وزیر خارجه پاکستان را بی‌فایده خواند و گفت که چنین نشست‌ها به روند صلح افغانستان کمک نخواهد کرد.

از سوی دیگر انتظار خادم آگاه امور بین‌الملل و مسایل سیاسی افغانستان بدین باور است که پاکستان در همآهنگی با ایالات متحده از هیئت گروه طالبان میزبانی کرده است.

خادم در صحبت با رادیو آزادی گفت که اسلام آباد با تلاش‌های خود در روند صلح افغانستان می‌خواهد اتهامات وارده در مورد دست داشتن در جنگ افغانستان را دور سازد.

انتظار خادم آگاه امور بین‌الملل و مسایل سیاسی افغانستان
انتظار خادم آگاه امور بین‌الملل و مسایل سیاسی افغانستان


او افزود: "پاکستان درک کرده که در رابطه به افغانستان با یک سلسله اتهامات روبه‌رو است که گویا مسئول نابسمانی‌ها در افغانستان است و پاکستان برای ازبین بردن همین اتهامات می‌خواهد که در روند صلح نقش داشته باشد."

آقای خادم گفت در بعضی چیز‌ها باید انعطاف نشان داد و حکومت‌ها نباید همیشه بر یکدیگر شک داشته و گلایه‌ کنند.

انتظار خادم افزود، حکومت افغانستان باید با استفاده از یک سلسله روش‌ها ثابت کند که پروسه صلح بدون رهبری و حاکمیت افغان‌ها ناقص و یا ناکام خواهد بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در هشتم ماه سپتمبر مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان را پس از ۹ دور لغو کرد.

پس از آن، از سفر رسمی هیئت طالبان به روسیه، ایران، چین و اکنون پاکستان گزارش شد.

دفتر طالبان در قطر گفته است که هیئت این گروه در سفر‌های خود در مورد مذاکرات با هیئت امریکایی به کشور‌های میزبان معلومات داده و تلاش کرده تا حمایت آنها را جلب کند.

XS
SM
MD
LG