لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

هیئت گروه طالبان همزمان با خلیلزاد وارد پاکستان شد


زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که صلح اولویت دارد، اما مالکیت آن باید به دست حکومت افغانستان باشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری پس از سفر هیئت گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به پاکستان در برگۀ توییترش نوشت که حکومت افغانستان خواهان صلحی است که مالکیت آن به دست این حکومت باشد.

آقای صدیقی نوشته: "صلح اولویت ما است؛ صلحی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان به پیش برده شود، منجر به تأمین صلح پایدار و با عزت در افغانستان می‌گردد."

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان افزوده است: "در پروسه‌ صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آن را نداشته باشد، هیچ گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود. صلح از خواست‌های عمده‌ مردم افغانستان است."

دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده که یک هیئت این گروه به رهبری ملا عبدالغنی برادر به پاکستان رفته است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در برگۀ توییترش نوشته سفر این هیئت طالبان به دعوت رسمی پاکستان صورت گرفته است.

آقای شاهین با آن‌که در بارۀ برنامه این سفر هیئت طالبان به پاکستان توضیحی نداده، اما یادآوری کرده است که این هیئت درباره برخی موضوع‌های مهم گفت‌وگو می‌کند.

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان به اسلام‌آباد رسیده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که آقای خلیلزاد پس از سفرش به چین به این کشور سفر کرده و گفته شده است که وی در این سفر با مقام‌های پاکستانی در بارۀ صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

در این حال دفتر مطبوعاتی زلمی خلیلزاد می‌گوید هیچ نوع گفت‌وگو میان آقای خلیلزاد و طالبان را تأیید کرده نمی‌تواند.

یک مسئول دفتر مطبوعاتی آقای خلیلزاد در پاسخ به سؤال رادیو آزادی که آیا او با هیئت طالبان ملاقات خواهد کرد یا نه؟ در ایمیل خود نوشت که آقای خلیلزاد پس از ملاقات‌ها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک برای مشوره‌ها در پاکستان است.

وی نوشته است که هیچ‌گونه گفت‌وگو با طالبان را نمی‌تواند تأیید کند.

این مسئول دفتر خلیلزاد که نخواسته نامش ذکر شود گفته است که هر نوع مشوره یا گفت‌وگوی آقای خلیلزاد به معنی ازسرگیری پروسه یا گفت‌وگوی صلح افغانستان نخواهد بود.

قبل از این یک منبع وزارت خارجۀ افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی تأیید کرده بود که آقای خلیلزاد در اسلام آباد با طالبان ملاقات می‌کند.

در همین حال، وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید با آن که این وزارت جزئیات سفر هیئت طالبان و آقای خلیلزاد به پاکستان را نمی‌داند، اما می‌گوید که کشورهای منطقه باید در راستای ایجاد سهولت در روند صلح افغانستان همکاری کنند.

ناجیه نوری، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید: "از تمام همکاران جهانی و منطقه‌ای خود برای تلاش‌های‌شان در روند صلح افغانستان تشکر می‌کنیم. اما این تلاش‌ها نباید در روند صلح مانع ایجاد کند و باید نتایج مثبتی در پی داشته باشد."

سفرهای منطقه‌ای طالبان پس از توقف روند گفت‌وگوهای صلح از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا آغاز شده است.

هیئت طالبان پیش از این به روسیه، چین و ایران نیز سفر کرده است.

خالد سادات، آگاه امور بین‌الملل سفر هیئت طالبان به پاکستان را در تقویت روند صلح افغانستان موثر می‌داند، اما می‌گوید نیاز است که در این گفت‌وگوها به حکومت افغانستان سهم داده شود.

آقای سادات گفت: "هر گونه سفری که نمایندگان طالبان و خلیلزاد به پاکستان می‌کنند و در آنجا با مقام‌های مختلف این کشور دیدار می‌کنند، در بارۀ آن باید با حکومت و سیاستمداران افغانستان نیز گفت‌وگو کنند."

او به این باور است که تلاش‌های صلح در افغانستان نیازمند همکاری پاکستان است و همکاری این کشور می‌تواند پیامد مثبتی در این راستا داشته باشد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجۀ افغانستان به تازگی گفته که تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای به منظور آغاز گفت‌وگوهای رسمی میان طالبان و دولت افغانستان همسو شده است.

مسئولان وزارت خارجه با آن‌که می‌گویند گفت‌وگوها با برخی کشورهای با نفوذ جهان و منطقه در این باره آغاز شده است، اما از ارائۀ جزئیات بیشتر در این مورد خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG