لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

کمیسیون مستقل انتخابات: احتمالاً نتایج انتخابات به‌وقت معین اعلام نشود


نشان کمیسیون مستقل انتخابات
نشان کمیسیون مستقل انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان صورت گرفت و بر اساس قانون انتخابات، نتایج ابتدایی باید به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، احتمال دارد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در موعد معین آن اعلام نشود.​

عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان این کمیسیون شام دیروز (چهارشنبه شانزدهم اکتوبر) به رادیو آزادی گفت: "احتمال آن وجود دارد که اعلام نتایج ابتدایی به تعویق بیفتد، چون ما می‌خواهیم آرای سیاه را از سفید و آرای بایومتریک را از غیر بایومتریک جدا کنیم و آنچه را که مردم افغانستان تصمیم گرفته، آن را اعلام بکنیم."

عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات

به‌گفتۀ آقای ابراهیمی، انتقال اطلاعات بایومتریک از سرور به سیستم مرکزی معلومات تکمیل شده و این پروسه نسبت کندی انترنت نیز با تأخیر صورت گرفته است.

عبدالعزیز ابراهیمی گفت، اینک روی انتقال معلومات بایومتریک قرنطین شده به سرور، کار می‌شود: "از جمله ۲۶۵۶۸ محلی رایدهی که باز بود، ما نتایج بایومتریک که سطح مشارکت مردم را نشان می‌داد اعلام کردیم که یک میلیون ۷۳۷۰۸۷ رأی از ۲۲ هزار ۵۸۸ محل رأی‌دهی بود. بیش از ۳۹۰۰ محل باقی مانده که تلاش می‌شود تا معلومات بایومتریک معلوم شده و ارقام دقیق اعلام شود."

به‌گفتۀ آقای ابراهیمی، آرای ثبت شده بر اساس معلومات بایومتریک نیز به تصفیه نیاز دارد که می‌تواند اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را با تأخیر، مواجه کند.

انتخابات ریاست جمهوری و روند رأی‌گیری افغانستان به تاریخ ششم میزان برگزار شد و بر اساس قانون انتخابات، نتایج ابتدایی باید به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود.

این در حالی‌ست که بحث‌های داغ داخلی و خارجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارد.

رولاند کوبیا نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا برای افغانستان از کمیسیون‌های انتخاباتی ستایش کرده‌است.

آقای کوبیا دیروز (چهارشنبه شانزدهم اکتوبر) در ارگ ریاست جمهوری با رئیس جمهور غنی در مورد انتخابات اخیر گفتگو کرده‌است.

بر اساس اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان، نمایندۀ خاص اتحادیه اروپا گفته است، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان این‌بار خیلی کار کرده‌اند، تا انتخابات بهتر برگزار شود.

تدامچی یاماموتو نمایندۀ خاص سازمان ملل‌متحد برای افغانستان نیز دیروز (چهارشنبه شانزدهم اکتوبر) با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ملاقات نموده و روی اهمیت عملکرد شفاف و بی‌طرفانه کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان تأکید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG