لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

وزیر دفاع امریکا: نیرو‌های ما از سوریه به عراق می‌روند


مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا می‌گوید، نیرو‌های این کشور که از سوریه بیرون می‌شوند، در غرب عراق جابجا خواهند شد.

به دنبال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ایالات متحده به خروج نیرو‌هایش تصمیم گرفت.

در حال حاضر عملیات ترکیه متوقف شده است.

مبارزه با داعش در عراق

وزیر دفاع امریکا می‌گوید، نیرو‌های این‌کشور با بیرون شدن از سوریه، در غرب عراق جابجا می‌شوند و به مبارزه در برابر جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش تمرکز خواهند کرد.

مارک اسپر که دیروز شنبه در جریان سفرش به شرق میانه، در داخل طیاره با خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنان گفت، روند خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه به شدت ادامه دارد و این روند، نه در چند هفته بلکه در چند روز تکمیل می‌شود.

آقای اسپر افزود، در حال حاضر برنامه همین است که نیرو‌های امریکایی در غرب عراق جابجا شوند و دو هدف اصلی را دنبال کنند.

او افزود: "یقیناً روی این موضوع بحث خواهد شد که مرحله بعدی اقدام نظامی در مبارزه با گروه داعش چگونه خواهد بود. می‌دانم که این اولویت برای من است. دوم هم محافظت از نیرو‌های ماست که از سوریه بیرون می‌شوند. اما باید روی جزئیات کار کنیم. همین دلیل اصلی است که من در جریان این هفته با متحدین و شریکان ما دیدار خواهم کرد."

با آنکه ایالات متحده در گذشته گروه داعش را در عراق شکست خورده اعلام کرده بود، حالا وزیر دفاع امریکا ظاهراً نگرانی دارد که این گروه شاید دوباره شکل بگیرد.

عملیات ترکیه

ترکیه دو روز پیش به آتش بس موقت در شمال سوریه توافق کرد، جائیکه نیرو‌های کرد در گذشته مشغول مبارزه با داعش بودند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر هفته گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا به انقره گفت که عملیات نظامی بر سوریه برای پنج روز متوقف خواهد شد.

گفته می‌شود آتش بس با وجود چند مورد اندک، تا هنوز رعایت شده است.

آتش بس پنج روزه به جنگجویان کرد فرصت می‌دهد تا از مناطقی که در کنترول خود داشتند، بیرون شوند.

ترکیه عملیات نظامی را به هدف به میان آوردن یک منطقه حایل و مصون در شمال سوریه آغاز کرد تا در نتیجه، پناهجویان سوری که در ترکیه پناه برده اند، در این مناطق جابجا شوند.

انقره عملیات هوایی و زمینی را ده روز پیش پس از آن آغاز کرد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به صورت ناگهانی اعلام کرد، نیرو‌های اینکشور را از مناطقی بیرون می‌کند که در آنجا‌ها از نیرو‌های دموکراتیک سوریه در مبارزه با گروه داعش حمایت می‌کردند.

منتقدین، تصمیم امریکا برای تنها گذاشتن نیرو‌های کردی را در منطقه، خیانت دانسته و ابراز نگرانی کرده‌اند که هزاران شورشی گروه داعش که در بازداشت کردها قرار دارند، در نتیجه عملیات نظامی ترکیه خواهند توانست از زندان‌ها فرار کنند و شاید هم دوباره شکل گیرند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG