لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

آتش‌بس در شمالشرق سوریه شام امروز پایان می‌یابد


درگیری در منطقه رأس العین در شمالشرق سوریه. October 13, 2019
درگیری در منطقه رأس العین در شمالشرق سوریه. October 13, 2019

رئیسان جمهور ترکیه و روسیه امروز سه شنبه در شهر سوچی روسیه روی عملیات نظامی و وضعیت در شمالشرق سوریه با هم گفت‌وگو می‌کنند.

رجب طیب اردوغان در حالی به شهر سوچی می‌رود که وزیر خارجه ترکیه هشدار داده است، اگر کُردها به بیرون شدن از شمالشرق سوریه اقدام نکنند، عملیات نظامی علیه آنها از سر گرفته خواهد شد.

آتش‌بس موقت در عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین در شمالشرق سوریه، شام امروز پایان می‌یابد.

هشدارهای انقره شدت یافته و به تازگی گفته است، اگر کُردها این مناطق سوریه را ترک نکنند، عملیات علیه آنها ازسرگرفته خواهد شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دوشنبه (۲۱ اکتوبر) در "اجلاس اقتصادی تی.آر.تی سال ۲۰۱۹ " در استانبول گفت، در جریان آتش‌بس موقت، کُردهای سوریه چندین مرتبه تخطی کرده اند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه

او افزود: "تیر اندازی‌های تعرضی ادامه داشته. فکر می‌کنم حدود سی مرتبه تیر اندازی صورت گرفته است و ما یک سرباز را از دست دادیم. البته طوری که با امریکایی‌ها توافق کرده بودیم، تلافی کردیم."

وزیر خارجه ترکیه افزود، با آنکه جنگجویان کُردی در حمایت امریکا، از برخی مناطق در شمالشرق سوریه بیرون شده‌اند، باز هم به خروج کامل آنها نیاز است.

انتظار می‌رود دیدار امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین به وضعیت در مناطق مرزی میان سوریه و ترکیه متمرکز باشد.

انقره می‌خواهد با راندن کُردها از شمال سوریه، یک منطقه حایل و مصون را ایجاد کند و پناهجویان سوریه‌ای را از ترکیه به آنجا باز گرداند.

توافق برای آتش‌بس پنج روزه در عملیات ترکیه، پس از سفر هفته گذشته مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آنکشور به انقره صورت گرفت.

در این میان شبنم حقتاپ یک سخنگوی وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه گفت، جنگجویان کُرد برخی از اسیران گروه داعش را رها کرده اند.

پیش از این هم کُردها هشدار داده بودند که در صورت ترک شمال سوریه، برای صدها جنگجوی گروه داعش زمینه فرار و شکل گیری دوباره فراهم خواهد شد.

ایالات متحده هم به نحوی از احتمال حضور دوباره گروه داعش در این منطقه نگرانی دارد.

امریکا که دو هفته پیش روی خروج یک هزار نیرویش از شمال سوریه تصمیم گرفت، حالا می‌گوید، این روند هفته‌ها وقت می‌گیرد.

وزیر دفاع امریکا: نیرو‌های ما از سوریه به عراق می‌روند

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا پیش از آغاز سفرش به عربستان سعودی، در یک نشست خبری در کابل گفت که نیروهای کشورش به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه خواهند داد تا در نتیجه از دسترسی گروه داعش به پایگاه‌های نفتی جلوگیری شود.

بر اساس آماری که ترکیه ارائه می‌کند، از آغاز عملیات نظامی در شمالشرق سوریه، ۷۶۵ جنگجوی کُردی کشته شده‌اند و ۱۵۰۰ کیلومتر مربع هم از وجود این جنگجویان پاکسازی شده است.

ترکیه همچنان پنج سربازش و اردوی سوریه ۷۶ نظامی‌اش را از دست داده‌اند.

آخرین آمار وزارت دفاع ترکیه نشان می‌دهد که ۲۰ غیرنظامی هم در جریان عملیات این کشور در شمال سوریه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG