لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

رکود صنعت کفش‌سازی هرات


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

شمار کارگاه‌های کفش‌دوزی در ولایت هرات به دلیل بالا بودن بهای مواد خام و ورود کفش‌های بی‌کیفیت و ارزان خارجی به نصف کاهش یافته است.

معاون انجمن تولیدکنندگان کفش هرات می‌گوید که در دو سال گذشته شمار کارگاه‌های کفش‌دوزی هرات از ۸۰۰ به ۴۰۰ کاهش یافته است.

غلام‌رضا در کنار یکی از چرخ‌های دوخت چرم کفش‌ در کارگاه‌ کوچکش در یکی از مراکز خرید شهر هرات مشغول کار است. او بیشتر مراحل ساخت کفش را با دست انجام می‌دهد، اما کاروبارش رونق چهار سال پیش را ندارد و بیشتر مواقع او در کارگاهش بیکار است.

او می‌گوید که بالا بودن تعرفه گمرکی مواد خام برای تولید کفش و ورود کفش‌های بی‌کیفیت و ارزان از کشورهای ایران، پاکستان و چین، باعث از رونق افتادن صنعت کفاشی در هرات شده است.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از دو هزار تن در بخش تولید کفش در هرات مشغول فعالیت هستند. اما در شرایط کنونی چشم‌انداز روشنی برای جلوگیری از بیکار شدن این افراد وجود ندارد.

از سویی ‌هم بیشتر مراحل ساخت کفش در هرات با دست انجام می‌شود.

رامین و عبدالحمید دو تن از کفاشان هرات می‌‌گویند که کفش‌های بی‌کیفیت خارجی به نام تولیدات هرات به فروش می‌رسد.

تولیدات کفش هرات به ولایت‌های دیگر نیز صادر می‌شود. عبدالوهاب قاضی‌زاده، معاون انجمن تولیدکنندگان کفش هرات می‌گوید که با فعال بودن کارگاه‌های تولید کفش، بخش زیادی از نیازمندی افغانستان بر طرف خواهد شد.

بیشتر باشندگان هرات تولیدات کفش‌های خارجی را به تولیدات افغانی ترجیح می‌دهند. محمد شفیع و علی اکبر دو فروشنده کفش می‌گویند که هر چند تولیدات کفش افغانی، کیفیت خوبی دارد، اما مردم هنوز به این تولیدات اعتماد ندارند.

بخش زیادی از کفش‌های خارجی به گونه قاچاقی و یا با پرداخت محصول کم گمرکی وارد افغانستان می‌شود.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات تأکید می‌کند که جلو قاچاق کفش گرفته خواهد شد.

استفاده از طرح‌‌های جدید و تأمین مواد خام کفش در داخل کشور، دو دلیل برای رشد صنعت کفاشی در هرات دانسته می‌شود. اما کفاشان هرات تأکید دارند با حمایت دولت و مردم خواهند توانست که شمار افراد شاغل را بالا ببرند.

XS
SM
MD
LG