لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۱۲

منبع: حملات کابل و لوگر دلیل عدم تبادله ۳ عضو شبکه حقانی است


انس حقانی
انس حقانی

یک منبع آگاه در حکومت افغانستان علت اصلی تبادله نشدن دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان با سه زندانی طالب را برملا کرد.

این منبع که به علت حساسیت موضوع خواست از او نام گرفته نشود، روز (یکشنبه ۲۶ عقرب) به رادیو آزادی گفت که وقوع دو حمله انتحاری اخیر در شهر کابل و ولایت لوگر این تبادله را با ناکامی رو‌به‌رو کرد.

به گفته این منبع، یکی از شرایط حکومت افغانستان برای تبادله این زندانیان کاهش خشونت‌ها و حمله‌های طالبان در برابر افغانان بوده است.

این در حالی است که صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در حساب توییترش نوشت که انس حقانی و دو عضو دیگر طالبان که قرار بود با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان تبادله شوند، هنوز هم در بند حکومت به سر می‌برند.

او همچنین گفته است که عملی نشدن شرایط از سوی گروه طالبان باعث شد تا تبادله انس حقانی، حافظ رشید و مالی خان با تاخیر رو‌به‌رو شود.

آقای صدیقی تأکید می‌کند که حکومت افغانستان در مورد این تبادله تجدید نظر می‌کند و در این زمینه مطابق منافع ملی این کشور اقدام خواهد کرد.

اما نظرمحمد مطمئین که با چند تن دیگر به تازگی پس از گفت‌وگو با طالبان از قطر به کابل برگشته است در مورد تأخیر تبادلۀ زندانیان طالب با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان نظر دیگری دارد.

او روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که امریکا در برابر این تبادله از طالبان خواسته است که با حکومت افغانستان به مذاکرات رو در رو حاضر شوند و به آتش‌بس تن دهند اما طالبان این خواست را رد کرده اند.

آرشیف، نظر محمد مطمئین
آرشیف، نظر محمد مطمئین


او گفت: "زمانیکه این زندانیان رها شدند و در طیاره انتقال شدند، امریکا شرطی را مطرح کرد که باید دو یا سه روز در بارۀ آن میان دو طرف گفت‌وگو می‌شد اما طالبان این شرط را نپذیرفتند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه اعلان کرد که حکومت تصمیم گرفته تا برای رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان سه عضو شبکۀ حقانی به شمول انس حقانی را از زندان بگرام آزاد کند.

همچنان حکومت افغانستان گفت که با این تبادله باید خشونت‌ها کاهش یابند و زمینه برای گفت‌وگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان فراهم گردد.

اما پس از این اعلان رئیس جمهور نیروهای خارجی در پل علم مرکز ولایت لوگر آماج حملۀ انتحاری قرار گرفتند که تا هنوز در مورد تلفات آن چیزی گفته نشده است.

همچنین یک روز بعد از این اعلان حملۀ موتر بمب بر موتر یک کمپنی خارجی در ساحۀ قصبه مربوط حوزۀ ۱۵ امنیتی شهر کابل صورت گرفت.

در این حادثه ۱۲ غیرنظامی کشته شدند و ۲۰ تن دیگر به شمول چهار نگهبان این کمپنی خارجی زخم برداشتند.

تا هنوز مسئولیت این دو حمله را کدام گروهی برعهده نگرفته است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز به رادیو آزادی گفت که این دو حمله به آنان مربوط نمی‌شود.

از سویی هم عبدالحکیم مجاهد عضو و مشاور هیئت اجرائیه شورای عالی صلح می‌گوید که برخی مشکلات فنی مانع این تبادله شد.

عبدالحکیم مجاهد عضو و مشاور هیئت اجرائیه شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد عضو و مشاور هیئت اجرائیه شورای عالی صلح افغانستان


او افزود: "اینکه طالبان زندانیان رها شده را چگونه و به کجا انتقال دهند و امریکا زندانیان طالب را چگونه و به کجا انتقال دهند؟ تا حالا در مورد این میکانیزم تفاهم درست صورت نگرفته است."

در این حال میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان در نشست عمومی روز شنبه این جرگه در مورد زنده بودن دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان ابراز شک و تردید کرد و گفت که شاید به همین علت این تبادله صورت نگرفته باشد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تأکید کرده که آنان برای این تبادله حاضر اند.

عبدالحکیم مجاهد عضو و مشاور هیئت اجرائیه شورای عالی صلح نیز می‌گوید که براساس اطلاع او دو استاد ربوده شده پوهنتون امریکایی افغانستان از سوی طالبان زنده هستند و این گروه برای منافع خود از آنان خوب حفاظت می‌کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG