لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۰۲

حکمتیار:‌ طرف‌های درگیر ۴ دهه جنگ برای صلح با هم گفت‌وگو کنند


گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان پیشنهاد کرده که برای بیرون رفت از بن‌بست مذاکرات صلح، باید طرف‌های دخیل در جنگ‌های چهار دهه اخیر وارد گفت‌وگو شوند.

آقای حکمتیار روز یکشنبه (۱۰ قوس) در همایشی در باره صلح در کابل گفت اگر گروه طالبان حاضر نیست با حکومت افغانستان مذاکره کند، شاید این گروه "برحق باشد".

به باور آقای حکمتیار، طالبان فکر می‌کند که جنگ بر این گروه تحمیل شده است.

او برای آغاز زود هنگام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح پیشنهاد می‌کند که این گفت‌وگوها باید میان تمام طرف‌هایی که در چهار دهه اخیر با هم جنگیده‌اند، آغاز شود.

به باور رهبر حزب اسلامی، گروه طالبان، حکومت قبلی و کنونی و همچنین گروه‌ها و احزاب دیگری مانند حزب اسلامی که در جنگ‌های چهل سال اخیر دخیل بوده‌اند، از جمله این طرف‌ها به شمار می‌روند.

او افزود:‌ "برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی یکی از راه‌های معقول این می‌تواند باشد که در اول باید مذاکرات میان کسانی آغاز شود که با هم جنگیده‌اند. این یک واقعیت است کسانی که در این چهاردهه در جنگ دخیل بوده‌اند، بعداً می‌تواند این مذاکرات وسعت یابد."

حکمتیار همچنین گفت که در مورد گروه طالبان همین کافی است که این گروه در ابتدا با جانب امریکا مذاکره کند.

خواستیم واکنش سخنگویان رئیس جمهور را در باره اظهارات رهبر حزب اسلامی داشته باشیم اما موفق نشدیم.

وحید عمر مشاور روابط استراتژیک رئیس جمهور افغانستان
وحید عمر مشاور روابط استراتژیک رئیس جمهور افغانستان


اما پیش از این وحید عمر مشاور روابط استراتژیک رئیس جمهور افغانستان گفته است، اگر روند گفت‌وگوهای صلح با مالکیت حکومت افغانستان نباشد، موفق نخواهد بود.

او گفته که، حکومت برای تحقق صلح با تدبیر گام بر می‌دارد و اما اگر با این روند معامله‌یی بدون صلح صورت گیرد، کشور به‌سوی بحران خواهد رفت.

ما تعریف حکومت افغانستان از مذاکرات بین‌الافغانی این است که گروه طالبان باید وارد گفت‌وگو با حکومت و مردم افغانستان شود.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته که رهایی انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی، بخشی از تلاش‌های حکومت برای زمینه‌سازی این گفت‌وگوها است.

به باور دولت افغانستان، یگانه راه رسیدن به صلح در این کشور آغاز گفت‌وگوها میان حکومت و گروه طالبان است.

اخیراً رؤسای جمهوری افغانستان و امریکا در یک تماس تلفونی، آتش‌بس را به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگو‌های صلح یاد کردند.

اما گروه طالبان تا حال حاضر نشده با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شود.

به باور این گروه پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید طالبان با امریکا به توافق برسد.

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


از سوی دیگر، احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این همایش صلح که از سوی شورای صلح و نجات افغانستان در کابل برگزار شد، گفت برای دست یافتن به صلح باید نخبگان سیاسی افغانستان با هم متحد شوند.

او افزود: "صلح را اول از بین خود شروع کنیم. ذهنیت خود را به خاطر صلح باید آماده بسازیم. نقشه‌ای را که بیست سال پیش، رویش کار کردیم و کار نداد و جنگ ها شدیدتر شد، باید روی یک نقشه جدید کار کنیم."

آقای مسعود می‌افزاید که برای دست یافتن به صلح همچنین باید "حکومت ملی" شکل بگیرد تا بتواند یک اجماع داخلی را برای صلح شکل دهد.

این در حالی است که پیش از این دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا، در جریان دیدار از پایگاه نظامیان کشورش در بگرام گفته که گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان ازسرگرفته شده است.

XS
SM
MD
LG