لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

'ده‌ها داعشی در ولسوالی اچین ننگرهار به حکومت تسلیم شدند'


آرشیف، افراد وابسته به گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019
آرشیف، افراد وابسته به گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شدند. November 17 2019

حدود ۵۰ عضو دیگر گروه دولت اسلامی یا داعش دیروز یکشنبه (۱۰ قوس) در ولسوالی اچین ننگرهار که مرکز این گروه در افغانستان نامیده شده است، به نیروهای افغان تسلیم شدند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، زنان و اطفال نیز همراه با این تسلیم شده ها اند.

او گفت: "بعد از عملیات شدید و شکست داعش در اچین ۴۹ فرد مسلح گروه داعش که ۲۱ زن و ۴۳ کودک هم با آنها بودند به نیروهای امنیتی افغان تسلیم شدند."

به گفته آقای خوگیانی این افراد سلاح سبک و سنگین شانرا نیز به نیروهای حکومتی سپرده اند.

در سه هفته گذشته بیش از هزار تن از افراد وابسته با داعش که نصف آن‌ها جنگجویان اند و صدها زن و کودک هم شامل آنهاست در چندین گروه جداگانه، در چند ولسوالی ننگرهار به نیروهای امنیتی افغان تسلیم شدند.

در افغانستان جنگ‌زده اگر یک جنگجو هم دست از خشونت می‌کشد با استقبال مردم مواجه می‌شود و امیدواری های برای ثبات ایجاد می‌شود، ولی در عین حال نگرانی‌های ابراز می‌شوند که این افراطیان آموزش دیده در بخش جنگ در کجا حفاظت خواهند شد و آیا خانواده‌های شان تهدیدی برای مردم عام نخواهند بود؟

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد که بر اساس کنوانسیون‌های ژینو با داعشی‌های تسلیم شده رفتار مناسب کند ولی این هشدار را هم می‌دهد که نوجوانان وابسته به داعش باید از افکار تندروانه دور نگهداشته شوند.

او گفت: "نیاز است از احتیاط کار گرفته شود، اگر مغزهای آن‌ها توسط تروریستان شسته شده باشد دولت باید آن‌ها را به مراکز اصلاحی و تربیوی فرستاده، حالت روانی آن‌ها را ببیند و مسئولیتش را در رفتن این نوجوان به راه درست ادا کند."

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت داعشیان تسلیم شده در امنیت ملی مورد تحقیقات قرار دارند و اعضای خانواده‌های شان در محلات مصون نگهداری می‌شوند و تمام خدمات اولیه برای آن‌ها فراهم شده.

خوگیانی افزود این خانواده‌ها تا زمانی در این محلات امن باقی می‌مانند که حکومت افغانستان در مورد سرنوشت آن‌ها تصمیم بگیرد.

رئیس جمهوری افغانستان به تاریخ (۲۸ عقرب) در جریان سفرش به ننگرهار اعلان کرد که گروه دولت اسلامی "داعش" در این ولایت از بین رفته است.

محمداشرف غنی از نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنین نیروهای خیزش مردمی ستایش کرد. او گفت که در نتیجه عملیات این نیروها داعش در این ولایت از بین رفته است.

گروه داعش نزدیک به چهار سال پیش فعالیت خود را از ولسوالی‌های شینواری ننگرهار آغاز کرد.

به گفته منابع نهادهای امنیتی افغانستان، این گروه در آغاز تلفات و خساراتی به مردم ولسوالی‌های هسکه‌مینه، دور بابا، اچین و کوت وارد کرد.

هرچند حدود سه سال پیش نیروهای امریکایی بزرگ‌ترین بمب غیر هسته‌ا‌ی را در ولسوالی اچین ننگرهار بر مواضع افراد داعش ریختند، اما با آن هم این گروه به فعالیت‌هایش ادامه داد.

این گروه در کابل و ننگرهار به دست داشتن در حملات خونینی متهم است. در این حملات علاوه بر نیروهای افغان، به غیر نظامیان نیز آسیب وارد شده است.

این گروه در ولسوالی اچین برخی بزرگان قومی را با انفجار بمب از بین برد و همچنین در حمله‌های انتحاری و کشتار هدفمند در شهر جلال‌آباد متهم است.

این گروه همچنین مسئولیت برخی حمله‌های خونین در مناطق شیعه‌نشین کابل را به عهده گرفته است که در این حمله‌ها، بیشتر غیر نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG