لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

سرور دانش: ما در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری ناکام بوده ایم


محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که آنان در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری ناکام بوده اند.

محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در مراسم بزرگداشت از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در کابل می‌گوید، با آن که آنان اقداماتی به منظور مبارزه با فساد اداری کرده اند، اما این اقدامات بسنده نبوده و آنان در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری و تطبیق قوانین ناکام بوده اند.

در همین حال تدامیچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در خبرنامه‌ای می‌گوید، در راستای مبارزه با فساد اداری در افغانستان، نیاز است که بر تطبیق قوانین و پاسخگو قراردادن ناقضان قانون تمرکز شود.

امروز دوشنبه از ۹ دسمبر، روز جهانی مبارزه با فساد اداری با حضور مقام‌های بلندپایۀ دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای غیردولتی داخلی در کابل بزرگداشت شد.

در نشستی که به همین منظور برگزار شده بود، کارکرد حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در این نشست گفت که اقداماتی در راستای مبارزه با فساد اداری صورت گرفته است و ارادۀ حکومت برای مبارزه با این پدیده جدی است.

سرور دانش: ما در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری ناکام بوده ایم
سرور دانش: ما در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری ناکام بوده ایم

آقای دانش از تصویب قانون حق دسترسی به اطلاعات، قانون مبارزه با فساد اداری، قانون ثبت دارایی مسئولان و کارمندان دولتی، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، ایجاد چندین ستراتژی و برخی موردهای دیگر به‌عنوان دست آورد حکومت در راستای مبارزه با فساد اداری یاد کرد.

معاون دوم رئیس جمهور می‌گوید که با این وجود آنان در نظام‌سازی برای مبارزه با فساد اداری، ایجاد یک ادارۀ مستقل مبارزه با فساد اداری، تطبیق قوانین و از بین بردن مافیاهای فساد اداری ناکام بوده اند.

او افزود: "در رأس همۀ موارد باید گفت که ما در نهادسازی و نظام سازی در مورد مبارزه با فساد اداری ناکام بودیم. ما با آن‌که ارادۀ جدی داشتیم، اما هنوزهم از یک ادارۀ مستقل دولتی مبارزه با فساد اداری برخوردار نیستیم."

آقای دانش تأکید می‌کند که کلید اصلی مبارزه با فساد اداری تشخیص و کنترل دارایی‌های مسئولان دولتی است.

در همین حال سیداکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که فساد اداری در افغانستان سبب افزایش ناامنی‌ها، بی‌باوری مردم بر اداره‌های دولتی و به‌وجود آمدن وضعیت نامناسب کنونی شده است.

به گفتۀ آقای افضلی، با آن که اقداماتی در راستای مبارزه با فساد اداری صورت گرفته است، اما برای مبارزۀ بهتر با فساد اداری نیاز است که یک اداره و یا کمیسیون مستقل برای مبارزه با این پدیده ایجاد شود.

او اضافه کرد: "خواست ما این است که باید مطابق به معیارهای جهانی یک ادارۀ مستقل و غیرسیاسی ایجاد شود که بودجۀ آن در نظر گرفته شود و کمیسیون مبارزه با فساد که شامل آن باشد."

در همین حال تدامیچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که فساد بر زندگی روزمرۀ شهروندان افغانستان تاثیر می‌گذارد و سبب کم‌رنگ‌شدن اعتماد مردم به نهادهای حکومتی می‌شود.

تدامیچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
تدامیچی یاماماتو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

آقای یاماماتو در خبرنامه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده است، گفته است که برای مبارزه با فساد اداری در افغانستان، نیاز است که بر تطبیق قوانین و پاسخگو قراردادن ناقضان قانون تمرکز شود.

رومانا شواینگر، رئیس حاکمیت قانون یوناما در این نشست می‌گوید که آنان از اقدامات حکومت افغانستان به ویژه طرح استراتیژی مبارزه با فساد اداری این حکومت در سال ۲۰۱۷ استقبال می‌کنند.

رئیس حاکمیت قانون یوناما می‌افزاید: "ما از ستراتژی جدید و درازمدتی که در اوایل ۲۰۲۰ به کار گرفته می‌شود ستایش می‌کنیم؛ ستراتیژی‌ای که تکمیل کنندۀ موفقیت‌های ستراتژی کنونی خواهد بود."

از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در حالی در افغانستان بزرگداشت می‌شود که بر اساس گزارش سالانۀ نهاد شفافیت بین‌المللی در سال ۲۰۱۸، افغانستان از جمع ۵ فاسدترین کشور جهان خارج شد، اما با این وجود پس از کوریای شمالی، فاسدترین کشورهای آسیایی به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG