لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

'اگر کشور‌های منطقه طالبان را حمایت نکنند، این گروه در چند روز نابود می‌شود'


گروهی از طالبان در ولایت غزنی
گروهی از طالبان در ولایت غزنی

حکومت افغانستان می‌گوید، اگر کشور‌های منطقه از حمایت و تمویل طالبان دست بردارند، این گروه در چند روز نابود می‌شود.

پیش از این لندسی گراهام یک سناتور ارشد امریکایی گفته بود، اگر پاکستان به جنگجویان طالبان در آن‌کشور پناهگاه‌های امن ندهد، جنگ افغانستان در چند هفته پایان می‌‌یابد.

گراهام: اگر پاکستان به طالبان پناهگاه ندهد جنگ افغانستان پایان می‌یابد

به‌گفتۀ لندسی گراهام، ایالات متحدۀ امریکا برای پایان دادن به جنگ افغانستان، به‌عوض طالبان باید با پاکستان وارد مذاکره شود.

یاست اجرائیه هم ارزیابی آقای گراهام را تأیید می‌کند و می‌گوید، برخی از کشور‌های منطقه از طالبان به‌عنوان ابزار کار می‌گیرند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه شام سه شنبه (نزدهم قوس) در گفت‌وگو با رادیو آزادی با آن‌که از کشور مشخصی نام نگرفت، اما گفت که اگر برخی کشور‌ها از حمایت طالبان دست بردارند، این گروه در چند روز بازندۀ جنگ می‌شود.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

او افزود: "هیچ تردیدی وجود ندارد که گروه‌های هراس‌افگنی که در افغانستان می‌جنگند، ریشه‌های منطقه‌ای دارند. برخی از کشور‌های مشخص از گروه‌های هراس‌افگن به‌عنوان ابزار سیاست خارجی‌شان بهرمند می‌شوند و آن‌ها بستر‌ها را برای ادامه جنگ در افغانستان فراهم کرده‌اند. اگر آن بستر‌ها برچیده شود و حمایت از گروه‌های هراس‌افگن که در افغانستان می‌جنگند، قطع شود، طبیعی است که این گروه نمی‌تواند پس از چند روز در مقابل دولت و مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی ما به جنگ‌ها ادامه دهند."

لندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه، دوشنبه در صحبت با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که می‌خواهد در روش پاکستان تغییر ببیند.

لندسی گراهام سناتور ارشد امریکایی
لندسی گراهام سناتور ارشد امریکایی

حکومت افغانستان پیش از این هم پاکستان را به‌حمایت از طالبانی متهم کرده بود که در برابر نیرو‌های افغان و بین‌المللی در افغانستان می‌جنگند، اما اسلام‌آباد همواره این اتهام را رد کرده‌است.

یکی از آگاهان سیاسی هم به این باور است که پاکستان از سال‌ها به این‌سو، برای رسیدن به اهداف استراتژیکش در افغانستان، از طالبان به‌عنوان ابزار کار گرفته است.

عزت‌الله پیژند استاد پوهنتون در کابل می‌گوید: "‌به باور من نظر آقای گراهام دقیق است، چون مردم افغانستان سال‌ها پیش نظر مشابه داشتند و گفته بودند، طالبان نمی‌توانند در خاک افغانستان بدون حمایت ادارۀ پاکستان، فعالیت‌های شان‌را ادامه بدهند. از این رو می‌شود گفت که پاکستان می‌خواهد از طالبان استفاده ابزاری کند تا به عمق اهداف استراتژیک خود در افغانستان دسترسی حاصل کند."

لندسی گراهام سناتور امریکایی در حالی روی پناهگاه‌های امن طالبان در پاکستان سخن گفته که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، شنبۀ که گذشت، گفت‌وگو‌های صلح با طالبان را در قطر از‌ سر گرفت.

به دنبال ۹ دور گفت‌وگو، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه سپتمبر پس از یک حمله انتحاری طالبان، مذاکرات با این گروه را لغو کرد. در این رویداد ۱۲ تن به‌شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند.

رئیس جمهور ترمپ در جریان سفر ناگهانی‌اش به پایگاه نظامی بگرام در ۲۹ ماه نوامبر گفت که مذاکرات با طالبان از سر گرفته شده، زیرا به‌گفتۀ او طالبان آتش‌بس می‌خواهند.

XS
SM
MD
LG