لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

دیدگاه متفاوت ارگ و طالبان در مورد چگونگی آغاز گفت‌وگوها در قطر


آرشیف، گفت‌وگوی نماینده های گروه طالبان با هیئت امریکایی در قطر. March 12, 2019
آرشیف، گفت‌وگوی نماینده های گروه طالبان با هیئت امریکایی در قطر. March 12, 2019

در حالی‌که گفت‌وگوها میان مقام‌های امریکایی و هیئت طالبان در قطر ادامه دارند، حکومت افغانستان این مذاکرات را فصل تازۀ گفت‌وگوها می‌خواند اما طالبان آن را ادامه مذاکرات پیشین میان دو طرف می‌داند.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری می‌گوید که گفت‌وگوهای قبلی میان امریکا و طالبان از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده لغو شده است و مذاکرات کنونی در قطر ادامه آن گفت‌وگوها نیست.

آقای محمود روز یکشنبه (۱۷ قوس) به رادیو آزادی گفت که در نشست جاری میان مقام‌های امریکایی و طالبان در دوحه پایتخت قطر، پیش شرط‌های حکومت افغانستان نیز مطرح است.

او گفت:‌ "فصل قبلی گفت‌وگوها را آقای ترمپ رئیس جمهوری امریکا ملغا اعلان کرد و گفت که مُرد و بحث در مورد فصل نو گفت‌وگوها صورت گرفت. بناءً ما معتقد به فصل نو از مذاکرات هستیم با پیش شرط هایی ما (کاهش خشونت، آتش بس و توجه به مخفیگاه‌های تروریزم) و تعهدات ایالات متحده و دوستان استراتژیک ما."

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان پس از حدود سه ماه، گفت‌وگوهای صلح در قطر را روز شنبه (۱۶ قوس) از سرگرفتند.

آرشیف، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر برعکس دیدگاه حکومت افغانستان، در حساب توییترش نوشته است که این گفت‌وگوها از جایی آغاز شده که متوقف شده بودند.

آقای شاهین همچنان گفته است، انس حقانی چهرۀ مطرح شبکۀ حقانی که چندی پیش از زندان بگرام آزاد شد نیز در این مذاکرات شرکت کرده است.

در این حال عطاالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به اشتراک انس حقانی در نشست قطر می‌گوید که این مذاکرات نتایج مثبت در قبال خواهد داشت.

او افزود: "طالبان در این اواخر منعطف تر از گذشته صحبت می‌کنند و از مذاکرات قطر حداقل یک راه‌کار خوبی به دست خواهد آمد. انس حقانی شاید درد و آلام مردم را بیشتر درک کرده باشد و بتواند نقش فعال‌تری را بازی کند."

هر چند حکومت افغانستان و گروه طالبان در مورد چگونگی ازسرگیری مذاکرات جاری در قطر اختلاف نظر دارند اما این گفت‌وگوها امیدواری هایی را در این کشور به میان آورده اند.

XS
SM
MD
LG