لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

پروسه استیضاح رئیس جمهور در امریکا چگونه صورت می‌گیرد؟


دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا دونالد ترمپ رئیس جمهوری این کشور را استیضاح کرد. اما کارهای زیاد باید انجام شود تا یک رئیس جمهور امریکا از قدرت برکنار شود، به نظر نمی‌رسد که این کار در مورد دونالد ترمپ اتفاق بیفتد.

زمانیکه قانون اساسی امریکا در سال ۱۷۸۰ میلادی تدوین شد، تصمیم گرفته شد که یک میکانیزم واضح برای برکنار ساختن یک رئیس جمهور انتخابی از قدرت لازم است. این تصمیم به تدوین پروسۀ استیضاح انجامید که ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا را از"خیانت، رشوت، سایر جرایم و سوءاستفاده‌ها در سطح عالی" حفظ می‌کند.

پروسۀ استیضاح در ایالات متحدۀ امریکا چگونه است؟

نخست باید مجلس نمایندگان امریکا در مورد وارد ساختن اتهامات بر رئیس جمهور تصمیم بگیرد. زمانیکه رئیس جمهور رسماً متهم شد، موارد اتهام و استیضاح او در معرض رأی‌دهی نمایندگان مجلس قرار داده می‌شود.

در صورتی‌که مجلس نمایندگان موارد اتهام و استیضاح رئیس جمهور را تأیید کند موضوع به مجلس سنای امریکا محول می‌شود. احتمال دارد، مجلس سنا یک محاکمه را دایر کند. در صورتیکه مجلس سنا رئیس جمهور را مقصر یابد، او از قدرت برکنار خواهد شد.

آیا کدام رئیس جمهور امریکا استیضاح هم شده است؟

قبل از دونالد ترمپ دو رئیس جمهور دیگر امریکا نیز استیضاح شده اند، اما هیچ کدام آن‌ها از قدرت برکنار نشدند.

اندریوجانسن هفدهمین رئیس جمهور امریکا
اندریوجانسن هفدهمین رئیس جمهور امریکا

اندریوجانسن (Andrew Johnson) هفدهمین رئیس جمهوری امریکا در سال ۱۸۶۸ میلادی به خاطر تلاش برکنار ساختن و تعویض وزیر جنگ، استیضاح شد.

بیل کلنتن چهل و دومین رئیس جمهور امریکا
بیل کلنتن چهل و دومین رئیس جمهور امریکا

بیل کلنتن چهل و دومین رئیس جمهور امریکا نیز در سال ۱۹۹۸ میلادی به خاطر"دروغگویی و جلوگیری از عدالت" استیضاح شد.

ریچارد نیکسن سی و هفتمین رئیس جمهور امریکا
ریچارد نیکسن سی و هفتمین رئیس جمهور امریکا

اما ریچارد نیکسن سی و هفتمین رئیس جمهور امریکا قبل از آنکه پروسه استیضاح او آغاز شود، از مقامش استعفا کرد.

در حال حاضر دونالد ترمپ در کدام موقف قرار دارد؟

پروسه استیضاح دونالد ترمپ در مجلس نمایندگان که در کنترول دموکراتان است تأیید شد. مجلس سنای امریکا توسط جمهوریخواهان کنترول می‌شود و دونالد ترمپ متعلق به این حزب است. پروسۀ استیضاح در مجلس سنا، به خاطر تعطیلات آخر سال به تعویق افتاده است.

آیا دونالد ترمپ از قدرت برکنار خواهد شد؟

این سوال تا هنوز بدون پاسخ باقی مانده، اما به نظر نمی‌رسد که دونالد ترمپ از قدرت برکنار شود. دو سوم، اعضای مجلس سنا باید برای برکناری او رأی موافق دهند. در حال حاضر جمهوریخواهان ۵۳ کرسی و دموکراتان ۴۵ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. اگر تصور شود که همۀ دموکراتان به برکناری دونالد ترمپ رأی خواهند داد، حداقل ۲۰ جمهوریخوا نیز باید جهت شان را تغییر داده، دونالد ترمپ را مقصر بیابند، تا او از قدرت برکنار شود.

چی اتفاق می‌افتد اگر دونالد ترمپ مقصر ثابت شود؟

با آنکه بعید است دونالد ترمپ مقصر شناخته شود، اما اگر اینطور شود، الی پایان دوره ریاست جمهوری آقای ترمپ، معاونش مایک پنس جایگزینش خواهد شد.

مجلس نمایندگان امریکا (۱۸ دسمبر) به استیضاح دونالد ترمپ رأی موافق داد.

اتهامات وارده بر دونالد ترمپ سوء استفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کانگرس، خوانده شده است.

بر اساس این اتهامات، دونالد ترمپ در یک صحبت تلفونی از ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواسته بود، تا در بدل کمک‌های نظامی امریکا به آن کشور، در مورد رقیب سیاسی‌اش جوبایدن و پسرش که قبلاً در اوکراین مصروف تجارت بودند، تحقیقات کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG