لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

'پارلمان عراق قطع‌نامه خروج سربازان امریکایی را تصویب کرد'


پارلمان عراق
پارلمان عراق

بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب ایران در نزدیکی بغداد، پارلمان عراق دیروز قطع‌نامه خروج نیروهای خارجی از این کشور را تصویب کرد.

اعضای پارلمان عراق در این قطع‌نامه گفته اند: "حکومت عراق متعهد است که درخواست خود برای کمک ائتلاف بین‌المللی در جنگ علیه داعش، به دلیل پایان موفقانه این عملیات نظامی را ابطال کند."

آن‌ها افزوده اند: "حکومت صدراعظم عادل عبد‌المهدی باید برای ختم حضور تمام نیروهای خارجی در خاک عراق و جلوگیری استفاده آن‌ها از حریم زمینی، هوایی و بحری عراق کار کند."

قطع‌نامه‌های پارلمانی در عراق لازم‌الاجرا نیستند، ولی صدراعظم عادل عبد‌المهدی قبلاً از پارلمان کشورش خواسته بود اقداماتی را برای ختم هرچه زودتر حضور نیروهای خارجی در عراق اتخاذ کند.

عادل عبد‌المهدی صدراعظم عراق
عادل عبد‌المهدی صدراعظم عراق

مهدی در سخنرانی‌ای به اعضای پارلمان کشورش گفت: "باوجود آن‌که شاید با مشکلات داخلی و خارجی مواجه گردیم، ولی این کار در اصول و عمل به منفعت عراق است."

او افزود: "حضور نیروهای خارجی که وظایف جنگی را در خاک عراق انجام می‌دهند مجاز نیست. با گذشت بیش از دو سال از پایان دادن به حضور داعش در عراق، دولت عراق باید یک جدول زمانی الزامی را برای کاهش نیروهای خارجی و بعداً ختم کامل حضور آن‌ها در خاک عراق تنظیم کند."

از سوی دیگر وزارت خارجه عراق گفته است سفیر امریکا در عراق را احضار نموده است تا حمله هوایی نیروهای امریکایی را محکوم کند که در آن قاسم سلیمانی، یک قوماندان ملیشه عراقی و دیگر جنگجویان کشته شدند.

در اعلامیه وزارت خارجه عراق آمده است: "این حملات نقض آشکار از حاکمیت ملی عراق بوده و در مغایرت با توافقات انجام شده در رابطه با مأموریت‌های ائتلاف علیه داعش در عراق، قرار داشته است."

سلیمانی که قوماندان نیروهای قدس یعنی شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب ایران بود، به تاریخ سوم جنوری در حمله‌ی هوایی کشته شد که کاروان او را در جریان یک سفر منطقه‌ای هدف قرار داد.

این حادثه تنش‌ها میان ایران و امریکا را به اوج‌اش رسانیده است و تهران وعده انتقام جدی را داده است.

قبل از آن‌که جسد سلیمانی به ایران منتقل شود، عزاداران عراقی در مراسم جنازه وی شرکت کردند. در ایران صدها هزار تن به مناسبت رسیدن جسد سلیمانی تجمع نموده، ادای احترام کرده و عزا گرفته بودند.

در لبنان نیز هواداران حزب‌الله که متحد ایران است، در نقاط مختلف تجمع نموده و از سلیمانی بزرگداشت کردند.

حسن نصرالله رهبر حزب‌الله دیروز در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به حامیانش گفت: "آن‌چه در مورد عراقی‌ها و مقاومت عراقیان می‌دانم، فرزندان معزز ابو‌الفضل عباس (شیعه‌های عراق) ادامه حضور یک سرباز امریکایی را هم در عراق اجازه نخواهند داد."

حسن نصرالله رهبر حزب‌الله
حسن نصرالله رهبر حزب‌الله

ایالات متحده حدود ۵ هزار نیروی نظامی در عراق دارد که اکثر آن‌ها مشاورین اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در سلسلۀ از تویت‌هایش به روز شنبه نوشت: "دستور حمله بر سلیمانی را داده‌است، زیرا سلیمانی حملات بر اهداف ایالات متحده و عراق را تنظیم می‌کرد."

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا دیروز از تخمین‌های استخباراتی که به‌قتل سلیمانی انجامید دفاع نموده و گفت: "اگر اقدام نمی‌شد خطر بزرگ‌تری موجود بود."

XS
SM
MD
LG