لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

رولند کوبیا: تحولات عراق می‌تواند صلح افغانستان را با خطر روبه‌رو کند


رولند کوبیا
رولند کوبیا

نگرانی‌های تازه از تاثیرات منفی تحولات اخیر عراق بر روند صلح افغانستان ابراز شده است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که این رویداد‌ها می‌تواند صلح افغانستان را با خطر روبه‌رو کند.

رولند کوبیا در حساب توییترش نوشته که روند صلح افغانستان نیازمند راه‌حل‌های عمیقی نه تنها در سطح این کشور، بلکه به زمینه‌های مساعد منطقه‌ای و جهانی نیاز دارد.

آقای کوبیا ابراز نگرانی کرده که تحولات عراق ممکن است به یک راه حل دیگری برود و صلح را به خطر بیندازد.

او گفته که افغانستان بر قدرت سیاسی تاکید کرده اما در این زمان این بازی به گفته وی خیلی عالی نیست.

حکومت افغانستان از اظهار نظر تازه در این باره خودداری کرد.

اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری روز شنبه (۱۴ جدی) با اشاره به کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی در عراق اظهار داشت که هر نوع برخورد خشن، صلح در منطقه و جهان را تهدید خواهد کرد: "بدون شک هرنوع برخورد خشن و خارج از قواعد بین‌المللی در هر شرایطی بر وخامت اوضاع می‌افزاید و ما را از صلح و امنیت در سطح منطقه و جهان دور کرده و تنش‌ها را بیشتر می‌سازد. ما ضمن تاسف و نگرانی خواستار خویشتن داری همه جوانب هستیم."

قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در عراق کشته شد.
قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در عراق کشته شد.

این نگرانی‌ها در حال ابراز می‌شود که جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران توسط امریکا در عراق کشته شد و این رویداد تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را افزایش داده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پیش از این از احتمال افزایش خشونت‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده و گفته امیدوار است که اختلافات به میان آمده میان ایران و امریکا ‌از راه مذاکرات حل شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده که کشته شدن سلیمانی بر روابط کابل با تهران و مناسبات افغانستان با امریکا، تاثیر منفی نگذارد.

اما سید جمال فکوری بهشتی معاون کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید، حلقاتی که برای منابع ایران و امریکا در افغانستان فعال هستند ممکن روند صلح این کشور را به نحوی آسیب رسانند: "ایران و امریکا در افغانستان منافع دارند و کسانی که در این کشور منابع دو جانب را تامین می‌کنند برای تخریب پروسه صلح گام‌های بر خواهند داشت تا وضعیت را در افغانستان بدتر کنند."

روند صلح افغانستان نسبت به هر زمان دیگر پیشرفت‌های خوبی دارد و دور دیگری از گفت‌وگوهای صلح میان مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان که سرنوشت ساز شمرده می‌شود نیز در دوحه پایتخت قطر در حال آغاز شدن است.

اما تحلیلگران سیاسی و مردم عام با اشاره به حوادث اخیر در شرق میانه نگران هستند که مبادا تحولات منطقه‌ای روند حساس و شکننده صلح را با خطر روبه‌رو کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG