لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

شورای صلح: توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در روزهای نزدیک امضاء می‌شود


آرشیف: نماینده‌های ویژه امریکا و طالبان در نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹
آرشیف: نماینده‌های ویژه امریکا و طالبان در نشست گفت‌وگوهای صلح در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، توافقنامه صلح میان امریکا و نماینده گان طالبان تا چند روز آینده امضاء خواهد شد.

عبدالحکیم مجاهد عضو هیأت رهبری این شورا، شام دیروز به رادیو آزادی گفت: "به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده توافقاتی میان امریکا و طالبان امضاء شود که در آن تقسیم‌اوقات خروج قوای امریکایی از افغانستان مورد بحث است. شورای عالی صلح از آن استقبال می‌کند."

عبدالحکیم مجاهد عضو هیأت رهبری شورای صلح
عبدالحکیم مجاهد عضو هیأت رهبری شورای صلح

قبل از این تلویزیون سی‌ان‌ان از قول یک منبع نظامی امریکایی که از گفت‌وگوهای قطر آگاه است گزارش داده بود که اداره رئیس جمهور ترمپ تلاش دارد در مدت کوتاه، حتٰی تاپایان هفته توافقی را امضاء کند که براساس آن طالبان به‌کاهش خشونت‌ها آماده شوند.

درعین حال روزنامه نیویارک تایمز از قول مقام‌های امریکایی ای که نخواسته اند نام‌هایشان افشاء شود گزارش داده است که جانب امریکایی آماده است با طالبان صلح کند، ولی شرط این است که طالبان به تعهد شان در زمینه کاهش خشونت‌ها عمل کنند.

گزارش‌های سی‌ان‌ان و نیویارک تایمز زمان‌های متفاوت را در باره امضای توافقنامه صلح ارائه کرده اند. نیویارک تایمز گفته است توافق صلح تا چند هفته آینده امضاء خواهد شد.

آژانس خبری رویترز به نحوی گزارش نیویارک تایمز را تایید کرده و از قول دو منبع حکومت افغانستان و یک دیپلومات غربی گزارش داده که توافق صلح با طالبان تا اخیر ماه فبروری امضاء خواهد شد.

در مورد جزئیات توافق احتمالی چیزی گفته نشده است، ولی بارنت روبین یک تحلیلگر امریکایی امور افغانستان، اخیراً در صحبت با ویب‌سایت گندهارا یا صفحه انگلیسی رادیو آزادی گفته بود: "با امضای توافق صلح، طالبان روابط شان‌را به‌طور کلی با القاعده قطع نموده و با داعش می‌جنگند."

به گفته آقای روبین، بر اساس این توافق در ۱۳۵ روز بعد از امضای توافق شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۸۴۰۰ تن کاهش میابد.

امریکا در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد.

روبین همچنان گفته است که تا ده روز بعد از امضای توافق گفت‌وگوها میان افغان‌ها در "اوسلو" آغاز می‌شود.

در این حال ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو دیروز در بروکسل به خبرنگاران گفت: "ناروی و جرمنی پیشنهاد همکاری در بخش گفت‌وگوها میان افغان‌ها را کرده اند."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

آقای ستولتنبرگ افزود: "ناتو از تلاشهای صلح حمایت می‌کند. ما با قاطعیت به این باوریم که بهترین راه برای ناتو این است که از پروسه صلح در افغانستان حمایت کند که راه را برای حل سیاسی معضله افغانستان فراهم می‌سازد. ما از اقداماتی استقبال می‌کنیم که باعث کاهش خشونت‌ها می‌شود."

سرمنشی ناتو همچنان از طالبان خواست ظرفیت و اراده شان‌را برای کاهش خشونت‌ها ثابت بکنند.

این همه در حالی است که مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا شب چهارشنبه در یک صحبت تیلفونی با رئیس جمهور افغانستان، در مورد پیشرفت‌ها در بحث کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان معلومات داد و رئیس جمهور غنی از آن استقبال کرد.

آژانس خبری رویترز از قول یک منبع افغان که نخواسته است نامش افشاء شود گزارش داده که قرار است در جلسه امنیتی سالانه که در همین هفته در شهر مونشن جرمنی برگزار می‌شود، رئیس جمهور غنی با پومپیو دیدار نموده و روی پروسه جاری صلح با تفصیل صحبت کند.

امیدواری‌های ارگ در پیوند به گفت‌وگوهای اخیر میان طالبان و امریکا

پومپیو: طالبان پیشنهاد کاهش قابل ملاحظه و پایدار خشونت را کرده‌است

XS
SM
MD
LG