لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

ظریف: ایران به‌گونه مشروط مایل است توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ را عملی سازد


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز در حاشیه نشست امنیتی مونتخ در جرمنی گفت که کشورش به‌گونه مشروط مایل است تا توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را کاملاً عملی سازد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید، در صورتی که اروپا کمک‌های اقتصادی مهم را برای ایران فراهم سازد، این کشور مایل خواهد بود که به‌گونۀ کامل مطابق توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ عمل کند.

تهران پیش از این گفته بود که خود را به عملی کردن تعهداتش در این توافقنامه مکلف نمی‌داند.

اما حالا محمد جواد ظریف می‌گوید، تهران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل شده اما با وجود آن هم اگر اروپا اقدامات جدی بردارد، ایران هم گام‌هایی را برای عملی کردن این توافق برخواهد داشت.

به گفته آقای ظریف: "ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در این زمینه، برای کند یا معکوس کردن برخی از گام‌ها کافی است یا نه؟"

وزیر خارجه ایران همچنان در ادامه افزوده که موضوع بهره‌مندی اقتصادی ایران از مزایای توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی به مثابه دریافت کمک‌های خیریه نیست، بلکه این مسئله مربوط به حقوق مردم ایران است.

در همین حال براین هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران به تلویزیون عربی زبان "الحره" در وزارت خارجه امریکا در واشنگتن به روز جمعه (۱۴ فبروری) گفت: "بیش از هزار نفر ایرانی یا فرد وابسته به ایران را تحریم کرده ایم و این کار را ادامه می‌دهیم زیرا بسیار سخت است که این رژیم رفتار خود را تغییر دهد، مگر این‌که شما فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و توانایی دفع و طرد نظامی معتبر به هدف دفاع خودی در اختیار داشته باشید."

براین هوک نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور ایران
براین هوک نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور ایران

او افزود: "این اداره ایالات متحده از هر سه ابراز استفاده کرده و ما شاهد اثرات مثبت زیادی هستیم. "

ایران و شش قدرت جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی این توافقنامه را امضاء کرده بودند.

بریتانیا، فرانسه و جرمنی از امضاء کننده‌های این توافق، در تلاش هستند تا آن را نگه دارند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا پس از اینکه اقدام خود برای خروج کشورش از توافقنامه هسته‌ای ایران را در ماه می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تحریم‌های شدید بر تهران را هم از سر گرفت.

پس از این اقدام امریکا، کشورهای اروپایی تلاش کردند تا میکانیزم ویژۀ تجارتی موسوم به «Instex» را ایجاد کنند.
این اقدام در تلاش برای تسهیل تجارت مشروع با ایران صورت گرفته است، تا تاثیرات تحریم‌های امریکا بر آن کشور جبران شود.
اما تا کنون بر اساس این میکانیزم داد و ستدی تکمیل نشده است.
مقام‌های ایران گفته اند، ایجاد "اینس‌تکس" بسنده نیست.

امریکا خواهان پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری اقتصادی به ایران با هدف وادار کردن آن کشور به‌پذیرش یک توافق جدید با واشنگتن است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا می‌گوید: "توافق هسته‌ای ایران راه را برای دستیابی تهران به سلاح‌های هسته‌ای در آینده باز گذاشته است."

ایران همواره تاکید کرده که برنامه‌های هسته‌ای آن کشور اهداف غیر‌نظامی دارد و حاضر به مذاکره مجدد درباره این توافق نیست.

XS
SM
MD
LG