لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

کاهش خشونت‌های یک هفته‌‍‌ای؛ طرف‌های درگیر به یک‌دیگر حمله نمی‌کنند


آرشیف
آرشیف

از نیمه شبی که گذشت، (از ساعت دوازده بجه) به‌این‌سو، موافقت‌نامه کاهش خشونت یک هفته‌ای در افغانستان آغاز شده است.

بر اساسِ سخنان محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هم سفارش شده تا بر جنگجویان طالبان حملات سنگین، انجام ندهند.

محمداشرف غنی شام دیروز سخنرانی ‌ای را در این باره ایراد کرد.

ریاست اجرائیه، ناتو و حکومت پاکستان هم از این پیشرفت استقبال کردند.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که هفتۀ کاهش خشونت باید به احتیاط زیاد عملی شود.

او گفت: "وضعیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را از نزدیک نظارت می‌کند."

رئیس جمهور غنی در سخنرانی شام دیروزاش که از طریق تلویزیون ملی افغانستان پخش می‌شد، گفت: "خواست افغان‌ها صلح دایمی، آتش‌بس و آغاز مذاکرات است."

اما به‌گفتۀ او، این‌که طالبان به‌کاهش خشونت موافقه کرده، این، برای رسیدن به آتش‌بس و صلح پایدار، یک گام مهم به حساب می‌رود.

آقای غنی افزود: "بدون شک در این هفته برای نظارت و اررزیابی به‌تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی دستور‌العمل و رهنمود صادر شده و آنها احضارات فوق‌العاده خواهند داشت. در واقعیت این مردم افغانستان است که سرانجام ارزیابی و رضایت شان را در بارۀ نواقص هفتۀ کاهش خشونت ابراز می‌کنند."

آقای اشرف غنی در ادامه سخنرانی خود گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در حالت دفاع خواهند بود."

او افزود: من به صفت سرقوماندان اعلی قوای مسلح، اعلام می‌کنم که نیروهای امنیتی و دفاعی ما از دستورالعمل شان در هفتۀ کاهش خشونت طالبان، پیروی خواهند کرد.

نیروهای امنیتی و دفاعی ما در هفتۀ کاهش خشونت در حال مدافعۀ فعال قرار داشته و به جز از طالبان، عملیات‌های شان را در مقابل داعش، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی همچنان ادامه خواهند داد. نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی ما تنها در صورت نیاز به دفاع از خود و مردم عزتمند افغانستان، دست به اقدام خواهند زد."

آقای غنی افزود، گام‌های آینده صلح به پیشرفت‌های این هفته مرتبط است.

او گفت: "بايد تصريح كرد كه پروسه صلح تحت رهبرى و مالكيت دولت افغانستان به پيش برده مى‌شود."

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده تقریباً سخنان مشابه داشت.

آقای پامپیو دیروز گفت: "اگر کاهش یک هفته‌ای خشونت مؤفقانه عملی شود، به گفتۀ او موافقت‌نامه صلح میان طالبان و امریکا به تاریخ ۲۹ ماه فبروری امضاء خواهد شد."

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

همزمان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان هم از سخنان مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا استقبال کرده است.

آقای عبدالله در توییترش نوشته که افغانان پروسه کاهش خشونت را در راه پیشرفت صلح یک حرکت مهم خوانده است.

ینس ستولتنبیرگ منشی عمومی ناتو گفته که این اعلان برای طالبان یک آزمون جدی بوده تا توان و ارادۀ خود را برای کاهش خشونت نشان دهند و به نیت نیک برای صلح کار کنند.

در این حال وزارت امور خارجۀ پاکستان ابرازعقیده کرده که امضای موافقنامه میان طالبان و امریکا راه را برای آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی باز می‌کند.

وزارت خارجۀ پاکستان در این اعلامیه نه‌تنها کاهش خشونت یک هفته‌ای را ستایش کرده، بلکه درآن گفته شده که پاکستان در پروسه صلح افغانستان گام‌به‌گام کمک می‌کند.

کمیسیون نظامی طالبان دیروز در اعلامیه ای که به‌رسانه‌های فرستاده نوشته است که آنها تا شنبه آینده (۲۹ ماه فبروری) بر تمام مراکز ولایات، پایگاهای نظامی نیروهای خارجی و بر اداره‌ها و پایگاه‌های امنیتی و نظامی حکومت کابل، حملات انتحاری، راکتی و سایر حمله‌های دیگر انجام نمی‌دهند.

طالبان در این اعلامیه شان همچنان نوشته اند که قوای حکومت افغانستان و نیروهای خارجی هم در این مدت بر مراکز و پناهگاه‌های آنها از حملات طیاره‌های بی‌پیلوت و راکتی، بمباردمان‌ها و عملیات نظامی خوداری می‌کنند.

زمانیکه در سال ۲۰۱۸ میلادی آتش‌بس غیررسمی میان طالبان و حکومت افغانستان برای سه روز اجرایی شد، جنگجویان طالبان در اکثر ولایات در مراسم عید، به مناطق تحت کنترول حکومت رفته عکس‌های سلفی گرفته و حتٰی گفته شد که تعدادی از آنها از جنگ منصرف شدند.

اما این بار در اعلامیه کمیسیون نظامی طالبان آمده که هیچ طالب نمی‌تواند که به مناطق تحت کنترول حکومت رود و با جوانب حکومت روابط برقرار کند.

طالبان به جنگجویان خود هم گفته اند که در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند.

در این میان میلیون‌ها افغان صبح امروز در حالی از خواب بیدار می‌شوند که شاهد کاهش خشونت خواهند بود.

در حقیقت مردم افغانستان در ظرف چهل سال گذشته مزه صلح را تازه خواهند چشید.

XS
SM
MD
LG