لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

مکنزی: حمله بر کتائب حزب‌الله پیام قوی به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش داد


جنرال کینت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا "سنتکام"
جنرال کینت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا "سنتکام"

یک جنرال ارشد ایالات متحده گفته که با وصف حمله‌های تلافی‌جویانه‌ای امریکا بر کتائب حزب‌الله گروه مورد حمایت ایران در عراق، سطح تهدید از جانب ایران هنوز هم بالا است.

جنرال کنیت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا "سنتکام" این را در نشست خبری در مقر وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه (۱۳مارچ) به خبرنگاران گفت.

او افزود: "نکته اصلی این است که تنش هنوز بسیار زیاد است و خطر قابل توجه است. با وصف آن که شاید برای چند روز یا مدتی اتفاقی نیفتد اما فکر می‌کنم که ما در دورۀ قرار داریم که سطح خطر بالاست."

تصویرهای سایت‌های که روز جمعه توسط امریکا در عراق مورد حمله قرار گرفت
تصویرهای سایت‌های که روز جمعه توسط امریکا در عراق مورد حمله قرار گرفت

اما جنرال مکنزی افزود که حمله‌های تلافی‌جویانه‌ای امریكا به پنج مرکز ذخیرۀ اسلحۀ مربوط به‌گروه کتائب حزب‌الله در عراق از حمله‌های مشابه به‌نیروهای ائتلاف در آینده جلوگیری می‌کند. او گفت که حمله بر انبارهای اسلحۀ کتائب حزب‌الله "پیام قوی به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش" فرستاد.

به‌اساس گزارش، حمله‌ای راکتی چهارشنبه شب به پایگاه "تاجی" محل استقرار نیروهای ائتلاف به‌رهبری امریکا در عراق، جان دو نیروی امریکایی و یک بریتانیایی را گرفت و ۱۴ پرسنل دیگر را زخمی کرد.

واشنگتن گروه کتائب حزب‌الله را مسئول این حملۀ راکتی دانسته‌است.

به‌گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، کتائب حزب‌الله هنوز در مورد حمله‌های تازه امریکا تبصره نکرده اما یک گروه دیگر مورد حمایت ایران گفته که "انتقام" خواهد گرفت.

برهم صالح رئیس جمهور عراق
برهم صالح رئیس جمهور عراق

برهم صالح رئیس جمهور عراق به روز جمعه حملۀ ایالات متحده را نکوهش کرد و هشدار داد که ممکن است اوضاع عراق دچار هرج و مرج شود و این کشور به یک "دولت ناکام" بدل شود.

در همین حال ، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای گفت که ترمپ باید "به‌جای انجام اقدامات خطرناک و وارد کردن اتهام‌های بی‌اساس" در مورد "حضور و رفتار نیروهای خود در منطقه "تجدید نظر کند.

جنرال قاسم سلیمانی قوماندان سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران
جنرال قاسم سلیمانی قوماندان سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران

در ماه دسمبر، واشنگتن كتائب حزب‌الله را به‌ انجام حملۀ كه جان یک قراردادی امریکایی را گرفت، مقصر دانست. آن رویداد باعث بروز رشته خشونت‌هایی شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را واداشت که دستور قتل قاسم سلیمانی فرماندۀ نیرومند نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در ماه جنوری صادر کند.

در پاسخ به آن، تهران چندین راکت بالستیک به یک پایگاه هوایی عراق شلیک کرد که در نتیجۀ آن به اساس گزارش حدود ۱۱۰ سرباز امریکایی از صدمات مغزی آسیب دیدند.

XS
SM
MD
LG