لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

در مورد کووید-۱۹چه می‌دانیم؟ چی باعث خطر می‌شود و کی در معرض خطر است؟


شکل كروناویروسها
شکل كروناویروسها

کووید-۱۹ چگونه سرایت می‌کند؟

معمولاً تصور می‌شود كه كروناویروسها از طریق قطرات تنفسی از یک شخص به شخص دیگر سرایت می‌کند. قطرات تنفسی حباب‌های بسیار کوچکی اند که هنگام تنفس یا سرفه و عطسه از بینی و دهن بیرون می‌شوند. شخص مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند دیگران را بیمار سازد.

آیا نتیجۀ آزمایش خون یک شخص مشکوک به ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند اول منفی باشد و بعداً مثبت شود؟

در مراحل اولیۀ عفونت، این امکان وجود دارد که ویروس شناسایی نشود. نتیجه آزمایش منفی از نمونۀ برداشته شده از شخصی که دچار اعراض بیماری است احتمالاً به این معنا هست که ویروس کووید-۱۹ باعث بیماری فعلی او نشده است.

آیا کسی که به دلیل بیماری کووید-۱۹ قرنطینه شده است می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند؟

دورۀ قرنطینۀ کووید-۱۹ از آخرین تاریخ قرار گرفتن در معرض شخص مبتلا ۱۴ روز است. به این معنا که دورۀ تفریخ ویروس تا به چهارده روز است یعنی از هنگام داخل شدن ویروس کرونا به بدن یک شخص تا ظهور نخستین اعراض و علایم بیماری. کسی که دورۀ قرنطینۀ کووید-۱۹ را سپری کرده خطر انتقال ویروس به دیگران را به همراه ندارد. چونکه او در دوره تفریخ ویروس دچار بیماری نشده است.

آیا مبتلا شدن زنان باردار به بیماری ساده تر هست؟

در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا زنان باردار شانس بیشتری برای ابتلا به کووید-۱۹ نسبت به عموم مردم دارند یا نه. این هم روشن نیست که آیا وضع صحی زنان باردار در اثر ابتلا به ویروس شاید وخیم شود یا نه. زنان باردار تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است خطر ابتلا به برخی از عفونت‌ها را افزایش دهد. در صورت مبتلا شدن به ویروس‌های متعلق به عین خانوادۀ ویروسی مثل کووید-۱۹ و دیگر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا، زنان از خطر بالای ابتلا به بیماری شدید برخوردار بوده اند.

آیا اگر به مراسم تشییع جنازۀ کسی که از بیماری کرونا درگذشته، بروم در معرض خطر هستم؟

مردم باید به جسد کسی که در اثر کووید-۱۹ درگذشته دست نزنند. پس از آماده شدن جسد برای مشاهده، احتمال ابتلا به ویروس از اشکال خاصی لمس کردن مانند گرفتن دست یا بغل کردن، پس از آماده شدن جسد برای مشاهده، کمتر است.

در صورت امکان از کارهای دیگر مانند بوسه، شستشو و تکفین باید قبل، هنگام و بعد از آماده شدن جسد جلوگیری کرد. اگر شستن جسد یا تکفین از اقدامات مهم مذهبی یا فرهنگی باشد، خانواده‌ها باید با رهبران فرهنگی و مذهبی جامعه و کارمندان تشییع جنازه کار کنند تا میزان قرار گرفتن در معرض خطر تا آنجا که ممکن است کاهش یابد.

آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق مواد خوراکی، از جمله مواد غذایی یخچالی یا یخ زده پخش شود؟

در حال حاضر شواهدی در مورد ارتباط مواد غذایی با انتقال کووید-۱۹ در دست نیست.

عموماً، به دلیل آنکه این کروناویروس‌ها روی سطوح برای مدت کوتاهی زنده می‌مانند، احتمال سرایت آن از طریق محصولات غذایی یا محصولات بسته بندی شده که طی چند روز یا هفته در درجۀ حرارت محیطی، یخچالی یا یخ زده حمل می‌شوند، بسیار اندک است.

آیا من از محصولات وارداتی از کشوری دیگری در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستم؟

در حال حاضر، شواهدی که نشان دهد کووید-۱۹ از طریق محصولات وارداتی انتقال می‌کند، وجود ندارد.

آیا هوای گرم جلوی شیوع کووید-۱۹ را خواهد گرفت؟

هنوز مشخص نیست که آیا آب و هوا و درجۀ حرارت بر گسترش کووید-۱۹ تأثیر دارد یا نه. برخی ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر در ماه‌های که هوا سرد است گسترش می‌یابند. اما این بدان معنا نیست که مبتلا شدن به این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر غیرممکن باشد. تا اکنون، مشخص نیست که با گرم تر شدن هوا، آیا سرایت کووید-۱۹ کاهش می‌یابد یا خیر. هنوز به اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های مرتبط با کووید-۱۹ نیاز هست و تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG