لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

۱۰۰ تن از زندانیان طالبان به‌گونه مشروط رها می‌شوند


ارشیف، شماری از زندانیان طالب در زندان پلچرخی.
ارشیف، شماری از زندانیان طالب در زندان پلچرخی.

حکومت افغانستان تا ۳۱ ماه مارچ، ۱۰۰ تن از زندانیان طالبان را به‌گونۀ مشروط از بند رها می‌کند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، با طالبان به این نتیجه رسيده‌اند و این افراد به منظور بشر دوستی و تضمین برای این‌که آن‌ها دوباره به میدان‌های جنگ بر نمی‌گردند، رها خواهند شد.

این تصمیم چهارشنبه «۰۶ حمل ۱۳۹۹» در جریان دومین کنفرانس ویدیویی میان گروه تماس و طالبان گرفته شد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید یک گروپ از طالبان به افغانستان خواهد آمد و رو در رو با حکومت خواهد دید.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان ناوقت چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور اشرف غنی برای رهایی زندانیان فرمان خواهد داد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل می‌افزاید: "یک گروپ از طالبان به افغانستان خواهد آمد و رو در رو با حکومت خواهد دید تا مسئله زندانیان نهایی شود. در ارتباط به این مسئله، پس از بحث‌های نهایی، بر اساس فرمان رئیس جمهور، ۱۰۰ تن از زندانیان با در نظرداشت عمر، وضعیت صحی و مقاومت بدنی آن‌ها در برابر ویروس کرونا، پس از تضمین، تا ۳۱ ماه مارچ از بند رها می‌شوند. تضمین هم از جانب گروه طالبان خواهد بود و هم کسانی‌که رها می‌شوند که آن‌ها دوباره به جنگ نمی‌پردازند."

در عین روز دفتر طالبان در قطر گفت که با حکومت افغانستان روی رهایی زندانیان توافق کرده‌است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در دوحه دیشب در تویترش نوشت که هر دو جانب، پس از کنفرانس ویدیویی چهار ساعته به این نتیجه رسیدند.

شاهین افزوده که یک هیئت گروه طالبان به زندان بگرام هم خواهد رفت تا در شناسایی زندانیان همکاری کند. حکومت تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

اما طوری‌که سخنگوی شورای امنیت ملی هم گفت، نخستین دیدار میان حکومت افغانستان و طالبان در آستانۀ برگزاری است.

سفارت امریکا در کابل، از پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای حکومت با طالبان روی زندانیان ستایش کرده‌است.

در اعلامیۀ این سفارت در تویتر آمده که برای برقراری صلح پایدار در افغانستان، از تلاش‌های هر دو جانب حمایت می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان هم شام دیروز در تویتر نوشت که توافق در مورد رهایی زندانیان، یک پیشرفت مثبت است.

آقای خلیل‌زاد این را هم گفته که دو جانب باید به کنفرانس‌های ویدیویی ادامه دهند تا مطمئن شوند که این روند به درستی پیش می‌رود.

توافق میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری در قطر امضا شد. بر اساس این توافق، باید مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شد، اما طالبان گفتند تا هنگامی‌که پنج هزار زندانی‌شان از بند حکومت رها نشوند، با دولت افغانستان به مذاکره نمی‌پردازند.

بحث‌ها روی رهایی زندانیان با جنجال‌های به همراه شد که مانعی در برابر مذاکرات بین‌الافغانی ایجاد کرد.

روز چهارشنبه، یک فهرست ۲۰ نفری از مذاکره کننده‌ها به ریاست محمد معصوم ستانکزی که گمان می‌رفت از سوی حکومت افغانستان معرفی شده باشند، نشر شد، اما سپس ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در تویتر این فهرست را رد کرد و گفت که به زودی فهرست تأیید شده از سوی حکومت نشر خواهد شد.

شورای امنیت ملی افغانستان در خبرنامه‌اش گفته که در جریان کنفرانس ویدیویی دیروز میان تیم‌های تخنیکی طالبان و حکومت، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، مطلق‌القطانی نمایندۀ قطر در مبارزه با تروریزم و حل منازعات و همچنان خوان پیدرو رئیس عمومی صلیب سرخ هم حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG